Vasseur: “Late opheldering flexi-achtervleugel FIA jammer”

© Alfa Romeo ORLEN

Al enkele weken gaat het in de wereld van de Formule 1 nergens anders over: flexibele achtervleugels. Ook Alfa Romeo-teambaas Frédéric Vasseur heeft inmiddels laten weten wat hij van de kwestie vindt. “Ik weet niet waarom, misschien omdat een team een week geleden begon te klagen, maar opeens kwam er een nieuwe richtlijn. Daarin werd niet het proces veranderd, maar de waarden”, vertelt Vasseur tegenover Motorsport.com.

Onder meer Red Bull Racing en Ferrari maken gebruik van het concept met een flexibele achtervleugel, dat extra topsnelheid oplevert. Andere teams als Mercedes en McLaren hebben zich al fel uitgesproken tegenover deze achtervleugels, die in hun ogen niet aan de regels voldoen. Het is ook Vasseur niet ontgaan dat de meningen omtrent flexibele achtervleugels erg verschillen. “Je krijgt tien verschillende meningen met tien teams. Het is altijd hetzelfde liedje”, stelt de teambaas.

Grenzen opzoeken

“Mijn mening is heel duidelijk: ik ben niet degene die de regels schrijft. Dat doet de FIA. Wij hebben de auto ontworpen op basis van de regels die gepubliceerd zijn.” Volgens Vasseur betekent dit, dat teams de grenzen opzoeken. Dat is immers de filosofie van de Formule 1.

(c) Alfa Romeo

De Alfa Romeo-teambaas vindt het vervelend dat opheldering rondom de regels van de achtervleugels pas zo laat komt. “Als je een auto ontwerpt op basis van getal X, en dan die waarde gehalveerd wordt, kan de persoon die op de limiet zat wel inpakken”, begint Vasseur zijn uitleg. “Ik kan me wel wat voorstellen bij de beweegredenen. Het is echter jammer dat de opheldering zo laat pas komt, want ik denk dat alle teams in een eerder stadium al om duidelijkheid hebben gevraagd.”

Verlies ontwikkelingsbudget

Volgens Vasseur kost het al veel moeite om kosten te besparen. Deze nieuwe richtlijn maakt dat nog moeilijker. “Dan komen ze met zo’n nieuwe technische richtlijn en moeten we de vleugels opnieuw ontwerpen en produceren. Ik heb het niet over het tijdverlies want dat stelt niet zo veel voor. We hebben back-to-back tests uitgevoerd en het verandert onze werkwijze niet. Maar het verandert wel mijn aanpak, want ik moet een groot deel van mijn ontwikkelingsbudget hieraan besteden. En dat vind ik oneerlijk.”

Lees ook: Masi over crash Leclerc: “We gaan naar regel kijken”

Lees ook: Toto Wolff waarschuwt voor protest Bakoe tegen Red Bull

Lees ook: Seidl: “Rijstijl Ricciardo en McLaren gaan nog niet samen”