Memorabele races: Grand Prix van Monaco 2018

Daniel Ricciardo / Red Bull Racing / Monaco / 2018
Foto: Red Bull Content Pool (Mark Thompson/Getty Images)

Redemption.” Zo klinkt het over de boordradio van Daniel Ricciardo. Voor hem zal de Grand Prix van Monaco van 2018 één van zijn laatste overwinningen zijn maar ook de mooiste. 

De Grand Prix van Monaco in 2018 was voor het team van Red Bull een weekend met hoogte- en dieptepunten. Max Verstappen crashte in de derde vrije training zijn auto, die niet op tijd gerepareerd kon worden voor de kwalificatie. Hierdoor moest hij de race als laatste beginnen, terwijl zijn toenmalige teamgenoot Daniel Ricciardo de race van pole position startte. Het zou een mooie race worden voor de Australiër die de winst in 2016 aan zijn neus voorbij zag gaan.

Drama in 2016

In 2016 stond Ricciardo ook al op pole. De race startte achter de safety car, nadat er vlak voor de aanvang van de race regen was gevallen. De Australiër bleef aan kop rijden en had in het dertiende rondje al een gat van dertien seconden op Nico Rosberg. Een paar ronden later ging Rosberg naar binnen voor andere regenbanden, waarop Ricciardo volgde. Lewis Hamilton bleef op dat moment buiten. Ricciardo kon het gat tussen hem en de leider dichten naar een halve seconde. Maar een drama ontvouwde zich toen Hamilton naar binnen ging voor andere banden. De Australiër volgde hem een ronde later, maar het pitstopteam was niet klaar voor zijn komst en had daardoor de banden nog niet klaarstaan.

Daniel Ricciardo / Lewis Hamilton / Sergio Pérez / Pirelli / Monaco / 2016
Foto: Pirelli

Lewis Hamilton pakte de leiding over van Ricciardo die te veel tijd verloren had in de pitstraat. Uiteraard teleurgesteld moest hij genoegen nemen met de tweede plek. Een bitterzoet moment in zijn geschiedenis met Red Bull. “Het was een fout van het team, die hadden me naar binnen geroepen”, zo klonk een zichtbaar aangeslagen Ricciardo tegenover de media na de race.

In 2017 finishte hij als derde in de race. Zijn kansen op de overwinning waren ook in 2017 verkeken nadat hij als vijfde kwalificeerde. Ook hier gaf hij de schuld aan het team dat hem op een verkeerd moment naar buiten stuurde. Hij noemde het een stom foutje. Waar de schuld ook lag, Ricciardo eindigde als derde in de race.

‘Redemption day’

2018 was dus hét moment voor hem om eindelijk de overwinning te pakken. Dat kwam al een stuk dichterbij nadat hij pole position pakte in de kwalificatie. Ook de start van de race verliep goed, hij kon de leiding behouden. Maar in de 28ste ronde leek het alsof het weer mis zou gaan voor de Australiër.

I’m losing power“, klonk er over de boordradio. Vastbesloten om niet weer een overwinning te laten schieten reed Ricciardo verder met Sebastian Vettel op zijn hielen. Voor de volgende vijftig rondjes reed hij met maar zes versnellingen naar de overwinning, mede dankzij het circuit waarop het moeilijk is om in te halen en door de tussenkomst van Stoffel Vandoorne die tussen hem en Vettel kwam rijden na zijn pitstop.

Daniel Ricciardo / Red Bull Racing / Monaco / 2018
Foto: Red Bull Content Pool (Dan Mullan/Getty Images)

Ricciardo heeft in latere interviews gezegd dat Monaco 2016 altijd in zijn achterhoofd heeft gespookt. “2018 was een andere vorm van stress, vanwege hetgeen er in 2016 gebeurd is. Na de race was mijn voornaamste gevoel pure opluchting dat de overwinning dit keer niet weer van me werd afgenomen.”

De 2018 Grand Prix van Monaco was redemption day voor Daniel Ricciardo.

Lees ook: Memorabele races: Grand Prix van Spanje 2014

Lees ook: Memorabele races: Grand Prix van China 2009

Lees ook: Top 5: Grappigste momenten Daniel Ricciardo