Discussie over flexibele achtervleugel laait opnieuw op

Foto: XPB - Pool / Getty Images / Red Bull Content Pool

Tijdens de persconferentie van de teambazen op donderdag voor de GP van Monaco ging het opnieuw over de flexibele achtervleugels. Vanaf de Grand Prix van Frankrijk gaat de FIA nieuwe flexibiliteitstests uitvoeren voor de achtervleugel. Volgens Mercedes-teambaas Toto Wolff en McLaren-teambaas Andreas Seidl moet dat veel eerder.

De flexibele achtervleugel kwam ter sprake nadat Mercedes-coureur Lewis Hamilton suggereerde dat die van Red Bull Racing wel heel buigzaam is. Op het rechte stuk zou de achtervleugel naar achteren buigen om zo meer topsnelheid te generen, maar voor de bocht komt die weer in de normale positie omhoog om voor maximale downforce te zorgen.

Andreas Seidl

Donderdagochtend, voorafgaand aan de persconferentie, sprak Seidl al over het uitstel van de nieuwe tests. “We verwelkomen de reactie van de FIA met de technische richtlijn, met de basisinhoud zijn we blij”, zei Seidl tegen Motorsport.com. “Waar we sterk van mening verschillen is de timing van de invoering. Vanuit ons oogpunt is er geen reden voor uitstel, veel teams hebben nog steeds een voordeel en doen dingen die duidelijk tegen de reglementen in gaan. We hopen dat de FIA een sterke hand laat zien, want naar mijn mening is het simpelweg niet acceptabel, omdat het de teams die wel voldoen aan de reglementen sterk benadeeld.”

Foto: McLaren Media Centre

Toto Wolff

Toto Wolff zegt dat zijn mening gelijk is aan die van Seidl. “Het is heel helder dat, als je een back-to-back race, of misschien zelfs twee weken, het te kort is voor iedereen om zich aan te passen”, zei Wolff tijdens de persconferentie. “Maar we hadden vier weken tot Bakoe en het is onbegrijpelijk dat je in vier weken tijd een achtervleugel niet kan verstevigen voor een baan waar de flexibele achtervleugel waarschijnlijk de meeste invloed heeft. Dat betekent dat wij in niemandsland zitten, want de technische richtlijn zegt dat het bewegen van sommige achtervleugels gezien wordt als extreem. Teams die deze soort vleugels gebruiken zijn vatbaar voor protest en dit gaat dan waarschijnlijk naar de International Court of Appeal (ICA). Niemand kan deze rommelige situatie gebruiken.”

Mercedes is nu ook van plan om de vleugel aan te passen. “We moeten hem zachter maken”, meldt Wolff. “Onze vleugel is extreem stijf en voldoet aan het bekende artikel 3.8 waarin staat dat hij onbeweeglijk moet zijn. De nieuwe test die wordt geïntroduceerd is een halfbakken oplossing die ons een mogelijkheid geeft. Het hele ding kan zachter worden en meer buigen in de toekomst.”

Een foto van Mercedes teambaas Toto Wolff
(c) Mercedes AMG Petronas F1 / LAT Images

Christian Horner

Volgens Red Bull Racing-teambaas Christian Horner is zijn auto ontworpen om te voldoen aan de regelementen. “Natuurlijk zijn er tests die de FIA daarvoor heeft en onze auto voldoet aan al die tests”, zei Horner in de persconferentie. “Af en toe verandert de FIA die tests, waar ze elk recht toe hebben. Ze hebben dat gedaan en dat betekent in feite een verandering van de regelementen. Natuurlijk moeten er veranderingen aan het product worden uitgevoerd, wat duur en tijdrovend is. Maar veel van de aandacht gaat momenteel uit naar de achterkant van de auto. Ik weet zeker dat binnenkort andere delen van de auto’s van andere teams onder de loep worden genomen, dus niet alleen Ferrari en Red Bull worden erdoor beïnvloed.”

Horner vindt dat als er een regel veranderd, er doorlooptijd moet zijn. “Je kan niet verwachten dat onderdelen ’s nachts tevoorschijn worden getoverd met de kosten die daarmee gemaakt worden. De auto voldoet aan de reglementen die er de afgelopen achttien maanden zijn geweest tijdens de tests. Daarna zijn de tests of de reglementen veranderd. Daar moet een aanzegtermijn voor zijn.”

Lees ook: Nieuwe flexibiliteitstests voor achtervleugel Formule 1 

Lees ook: Circuits stellen diensten beschikbaar in strijd tegen covid

Lees ook: Zhou wint eerste race Formule 2-weekend in Monaco