F1 herdenkt: twee jaar na dood F1-legende Niki Lauda

2014/Belgian Grand Prix / Lauda
Foto: Mercedes AMG F1 (Steve Etherington)

Twee jaar geleden overleed F1-legende Niki Lauda op zeventig jarige leeftijd. Hij overleed aan zijn zwakke gezondheid, als gevolg van een zware crash op de Nürburgring in 1976. Grand Prix Radio blikt terug op de loopbaan van een legende.

Niki Lauda maakte in 1971 zijn debuut in de Formule 1. Zijn eerste jaren waren stroef, omdat hij in de matige auto’s van March F1 en BRM reed. Ondanks de matige BRM wist Lauda tijdens de Grand Prix van Monaco in 1973 Enzo Ferrari’s aandacht te trekken door een goed weekend te rijden. In die BRM pakte hij in de kwalificatie een knappe zesde plek. In de race viel hij echter uit door een versnellingsbak probleem, maar Ferrari was om. Lauda kreeg een stoeltje bij de Scuderia voor 1974.

2015/Monaco Grand Prix/Lauda
Foto: Mercedes AMG F1 (Steve Etherington)

Crash op Nürburgring

Vanaf dat moment kwam Lauda pas echt los. Hij pakte in 1975 de wereldtitel met Ferrari en won ook de wereldtitels van 1977 en 1984. Daarnaast was hij in 1976 dicht bij de wereldtitel, maar dat liep anders. Tijdens de Grand Prix van Duitsland op de Nürburgring crashte Lauda, waardoor de auto in de brand vloog. Lauda leek levend te verbranden, maar vier coureurs konden de Oostenrijker uit het vuur slepen. Lauda overleefde de crash en stapte zelfs zes weken later tijdens de Grand Prix van Italië weer in zijn auto. In de laatste race verloor Lauda de wereldtitel, omdat hij door de gevaarlijke omstandigheden weigerde te racen. Lauda werd op één punt tweede achter zijn rivaal James Hunt. Over het gevecht met Hunt is in 2013 de film Rush gemaakt.

ss youtube rush lauda

Leven na Formule 1

In 1979 stopte Lauda voor het eerst met Formule 1 en begon hij zijn eigen vliegtuigmaatschappij Lauda Air. In 1982 begon het weer te kriebelen en keerde Lauda terug in de Formule 1. In 1985 stopte Lauda voor de tweede en laatste keer met de Formule 1. Daarna werd hij adviseur bij meerdere teams en startte hij nog twee andere vliegtuigmaatschappijen die uiteindelijk beide fuseerde met andere maatschappijen. Zijn laatste baan was adviseur bij het Formule 1 team van Mercedes. Hij was belangrijk voor Mercedes. Zo was hij medeverantwoordelijk voor de komst van Lewis Hamilton naar het Duitse renstal.

 Lauda/Monaco GP /2018
Foto: Mercedes AMG F1 (Steve Etherington)

Eind 2017 stopte Lauda bij Mercedes, omdat zijn gezondheid achteruit ging. In 2018 onderging de Oostenrijker een dubbele longtransplantatie en in 2019 kreeg Lauda een dialysebehandeling voor zijn nierproblemen. Tijdens de revalidatie belandde Lauda op de IC, door een zware griep. Lauda overleed in zijn slaap op 20 mei 2019 in een Zwitserse privékliniek.

Lees ook: Sterfdag Ratzenberger: 27 jaar na gitzwart weekend op Imola

Lees ook: F1 herdenkt: 27 jaar geleden verongelukte Senna op Imola

Lees ook: F1 herdenkt: 39 jaar na dood van legende Gilles Villeneuve