Olav Mol: “Teams middenveld moeten tactisch slimmer zijn”

Midfield / Barcelona / Spanje / 2021
Foto: Pirelli (Zak Mauger / LAT Images)

De gevechten in het middenveld van Formlule 1 zit dicht bij elkaar. Dat bleek ook tijdens de Grand Prix van Spanje op zondag weer het geval. Olav Mol blikte met Grand Prix Radio terug op de race in Barcelona en gaf aan dat de teams in het midfield moeten gaan nadenken over een andere strategie.

“Een opvallend feit is denk ik dat er redelijk wat auto’s in het midfield zijn die wel snelheid lijken te hebben over één ronde, maar waarbij de auto’s toch een bepaalde afstelling hebben waarbij de pace inkakt als ze door moeten”, aldus Mol.

George Russell / Williams Racing / Barcelona / Spanje / 2021
Foto: Williams Racing Photos

“George Russell bijvoorbeeld, hij ligt tot zes ronden voor het einde nog tiende, maar haalt het niet. Ook Fernando Alonso, hij heeft lang doorgereden natuurlijk, maar dan stort hij zo hard in. Daar moeten de teams toch tactisch slimmer zijn en meer durven”, legt hij verder uit.

Geen pitstop zonder gevolgen in het middenveld

“De keuzes in het middenveld zijn op dit moment ontzettend moeilijk, ze komen eigenlijk nooit meer in de situatie dat ze een stop kunnen maken zonder gevolgen. Charles Leclerc kan bijvoorbeeld een stop maken, omdat Sergio Pérez nog een keer stopt. Door die stop krijgt Leclerc een gratis stop. Verstappen krijgt door de stop van Valtteri Bottas ook een gratis stop.”

Fernando Alonso / Alpine F1 Team / Barcelona / Spanje / 2021
Foto: Alpine Media Pool

In het middenveld gebeurt dat volgens Mol helemaal niet. “Zij zullen tactisch anders moeten gaan denken, dan wat ze de laatste jaren gedaan hebben. Het ligt zo dichtbij elkaar, ook in de kwalificatie zit alles van P7 tot en met P14 binnen een paar tienden van elkaar. Tijdens de race is alles tot en met de P8 van Lando Norris nu op een ronde gezet, vorig jaar was dat tot en met de P4 van Lance Stroll.”

“Ik vind dat ze in het middenveld toch, vaker dan wat je nu ziet, twee auto’s op twee strategieën moeten laten rijden om te proberen dat te doorbreken. Alonso reed een hele lange run, maar dan valt het uiteindelijk onder hem vandaan. Esteban Ocon doet het wel net weer wat beter voor Alpine. Maar je hebt in het middenveld geen mogelijkheid om een vrije stop te maken, want dan lig je er twintig seconden achter en op pace rijden ze dat niet meer dicht.”

Lees ook: Top & Flop: Grand Prix van Spanje, de race

Lees ook: Pierre Gasly: “Verpestte mijn race met domme eigen fout”

Lees ook: Alonso: “Bandenslijtage ons zwakke punt”