Horner: “Naïef om te denken dat regels aangepast worden”

(c) Foto: Red Bull Racing / Mark Thompson / Getty Images

Christian Horner heeft bij SkySports gereageerd op de uitspraken die Otmar Szafnauer heeft gedaan over de nieuwe regelgeving die voor dit jaar is ingevoerd. De teambaas van Aston Martin wil dat de regels aangepast worden, omdat teams met een lage rake zijn benadeeld. Horner vindt dat een naïeve gedachte van zijn collega. 

Tijdens het openingsweekend in Bahrein leken de teams met een lage rake, meer last te hebben van de nieuwe aerodynamica regels dit jaar. De FIA ​​is wegens veiligheidsredenen overgegaan tot het verminderen van de neerwaartse druk en het verlagen van de snelheden voor 2021. Een groot deel van deze verlaging werd bereikt door wijzigingen in de regelgeving met betrekking tot de vloer.

Szafnauer onthulde vrijdag dat hij wil dat de FIA de regels aan gaat passen, om het wat eerlijker te maken. Red Bull-teambaas Christian Horner is naar eigen zeggen verrast dat er al zulke harde conclusies worden getrokken na één raceweekend.

“Toen de voorvleugel werd aangepast deed dat ons pijn”

“We hebben er al een voorbeeld van gehad, namelijk dat Mercedes, als auto met een lage rake, die race in Bahrein won”, zegt Horner. “Ze hadden absoluut een bandenmanagement die gelijk, zo niet beter, was dan wij in Bahrein hadden. Ze zagen er enorm indrukwekkend uit en we hebben tot nu toe maar op één circuit gereden. Aston Martin, of Racing Point, hadden moeten tegenstemmen voordat de regels door de Formule 1-commissie en de raad werden aangenomen. De regels werden allemaal unaniem goedgekeurd. Toen er een paar jaar geleden een voorvleugel werd gewijzigd, deed dat ons echt pijn. We hebben dan ook tegen die regel gestemd, maar je moet het gewoon accepteren. Het lijkt een beetje naïef om te denken dat de regels opeens zullen veranderen nadat we één race hebben gehad.”

“Regelgeving evolueert en je moet met die klappen weten om te gaan”

Horner vindt dat het langzamer maken van de topteams iets is wat bij de Formule 1 hoort. Het moet volgens de teambaas dan ook gewoon geaccepteerd worden. “Of het nu geblazen diffusers waren, dubbele diffusers, buigende vleugels, niet-buigende vleugels, F-ducts of voorschriften voor de voorvleugels, zoals ik een paar jaar geleden al zei: het maakt deel uit van de Formule 1”, legt Horner uit.

“Regelgeving evolueert en verandert en je moet met die klappen omgaan, dat is de Formule 1. We hebben een grote wijziging in de regelgeving voor volgend jaar, maar de teams weten dat. Dat maakt al heel wat jaren deel uit van de sport.”

Lees meer: 

Szafnauer: “Regels oneerlijk voor teams met lage rake”

Mercedes optimistisch na trainingen in Imola

Verstappen heeft nog ”weinig geluk” in Italië