Olav Mol: “Om in te halen heb je, denk ik, echt hairpins nodig”

© Red Bull Content Pool

“Ik denk dat het geen verbetering gaat zijn.” Dat zegt F1-commentator Olav Mol in F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio, over de aanpassing van het circuit van Melbourne. De grand prix van Australië gaat iets veranderen: bocht negen, tien en dertien worden aangepast.

Deze aanpassing moet ervoor zorgen dat het circuit sneller en vloeiender wordt. Als het goed is zullen de coureurs dan vijf seconden sneller zijn. De aanpassingen in bocht negen en tien creëren een twee keer zo lang recht stuk. Het rechte stuk zou goed zijn voor een extra DRS-zone, dit creëert meer inhaalmogelijkheden.

WTCR- en Dakar-coureur en analist bij Ziggo Tom Coronel vindt het moeilijk om een oordeel te geven over de aanpassing van het Albert Park Circuit. Tom: “Ik heb nooit in Australië geracet.” Waar hij wel zijn oordeel over durft te geven, is de extra DRS-zone: “Een extra DRS-zone is hartstikke leuk, maar ik vind het toch een beetje artificieel inhalen.” Daarnaast vond Coronel de eerste bocht van het Albert Park Circuit altijd gaaf. Volgens Coronel krijg je dan een swing in de auto waardoor hij af en toe spint of in de muur klapt.

Coronel: “Hoe spannender het is hoe gaver ik het vind, want anders krijg je van die Paul Ricard baantjes.”

© Ferrari Media

‘De meest succesvolle Nederlandse teambaas ever’ Frans Verschuur is wel een voorstander van DRS. Verschuur: “Anders wordt er helemaal niet ingehaald.” Het zou Verschuur gaaf lijken als de coureur zelf de DRS in kan zetten. Coronel begrijpt de spanning als geen ander: “Ik begrijp de filosofie wel, alleen ik heb er nooit mee geracet.”

F1-commentator Olav Mol denkt dat de aanpassingen aan het Albert Park Circuit geen verbetering zullen zijn. Mol: “Als je de gemiddelde snelheid van bochten verhoogt, dan verklein je het moment van inhalen.” Volgens Mol is het circuit van Zandvoort goed vergelijkingsmateriaal, want door de gemiddelde hoge bochtensnelheid kun je niet inhalen. Mol zegt dat je een laag snelheidspunt nodig hebt, want dan kan je iemand eruit remmen. Mol: “Om in te halen heb je denk ik echt hairpins nodig.”

F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio, is hier te beluisteren:

Lees ook: Nieuwe Honda-motor zorgt voor aero-boost Red Bull

Lees ook: Backstage met de trainer van Ricciardo: Michael Italiano