Upgrade Albert Park moet 5 seconden rondetijd opleveren

Foto: Pirelli (Zak Mauger / LAT Images)

Eerder werd al bekend dat de werkzaamheden aan het Circuit van Albert Park naar voren gehaald zouden worden. Door het uitstellen van de Grand Prix van Australië naar november 2021 zag de organisatie haar kans om alvast in het voorjaar van 2020 te beginnen met de aanpassingen. Inmiddels zijn de werkzaamheden in Melbourne in volle gang en gaf de Australian Grand Prix Corporation (AGPC) donderdag verdere details prijs 

In totaal worden zeven bochten van het circuit aangepast. Twee worden compleet weggehaald voor aanvang van de Australische Grand Prix van 19 tot 21 november. De wijzigingen moeten er voor zorgen dat de ronde tijden meer dan vijf seconden sneller zullen worden en de snelheid ongeveer 15km/h hoger komt te liggen zo meldde de AGPC.

Het verwijderen van de chicane in de bochten 9 en 10 is de grootste wijziging. Hierdoor ontstaat er één lange vol gas bocht naar rechts, waar een mogelijkheid voor een extra DRS-zone wordt gecreëerd. Daarnaast worden bocht 1, 3, 6, 13 en 15 breder gemaakt. In bocht 13 en 15 worden aanpassingen gedaan waardoor er meerdere racelijnen ontstaan.

Snellere rondetijden

Door het breder maken van het circuit in bocht 6 gaan de snelheden omhoog. Daar waar er nu snelheden van rond de 149 km/h behaald worden zal dat richting de 219 km/h gaan. Hierdoor zal een gemiddelde kwalificatieronde ongeveer 5 seconden sneller worden, van tijden in de 1m21s naar ongeveer 1m15.8s.

Voor het eerst in 25 jaar wordt het circuit ook opnieuw geasfalteerd en kijkt de organisatie naar het verhuizen van tribunes en fan zones. Ook zal het meer natuur voor het park opleveren en een verbeterde infrastructuur voor fietsers.

Mening coureurs gevraagd

In de aanloop naar de aanpassingen heeft de AGPC de hulp ingeroepen van een aantal coureurs, waaronder de Australiër Daniel Ricciardo. “Een aantal coureurs is gevraagd naar de wijzigingen en ik was er blij mee,” liet Ricciardo tegenover F1.com weten.

“We mochten onze mening en input delen. Niet alle coureurs waren er bij betrokken natuurlijk, maar we kunnen het over één ding eens zijn, we willen allemaal de racedag op zondag verbeteren. Ik had het verbreden van sommige bochten in gedachten, net als wat meer rechte stukken op sommige plekken om meer slipstream te creëren. Dat was het belangrijkste en ik heb er vertrouwen in dat het goed komt.”

Foto: McLaren

Ricciardo gaf tevens aan dat elk stratencircuit moeilijkheden heeft. “Albert Park is erg snel. Er zijn veel bochten die je in de vierde of vijfde versnelling neemt en het is erg krap op plekken.” De McLaren-coureur legde uit dat het daardoor altijd lastig was om in te halen.

“Door de apex van de bochten te wijzigen en ruimte te creëren krijg je meer mogelijkheden om een diepe inhaalactie te maken of zelfs van lijn te wisselen om uit de vuile lucht te komen. Ik denk dat het zeker zal helpen.”

Lees ook: Red Bull komt met updates voor Imola
Lees ook: Mercedes verwacht te langzaam te zijn op Imola en Portimao