M261591

“Hoe zit het met de tracklimits in bocht vier?” Dat vroeg Mattie Valk, presentator van de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio, aan de gasten bij F1 aan Tafel. In bocht 32 werd over de boardradio aan Max verteld dat hij geen rekening hoefde te houden met de tracklimits. Bottas en Hamilton deden dit namelijk ook niet, en werden daar niet voor gestraft. In de zevenendertigste ronde kreeg Lewis Hamilton over de boardradio te horen dat Mercedes waarschuwingen van de FIA kreeg over de tracklimits bij bocht vier. Mattie Valk: “Hoe zit het nou precies met die tracklimits?”

Oud F1-coureur en ondernemer Michael Bleekemolen vindt dat de inhaalactie van Verstappen op Hamilton wel door de vingers mocht worden gezien. Bleekemolen: “Je weet hoe het is afgesproken in het reglement.” Tot ronde 37 tolereerde de FIA het als je buiten de baan ging, mits je alleen reedt. Voor de start van de race was het duidelijk dat je bij een inhaalactie in bocht vier niet buiten de baan mocht. Bleekemolen: “Of het galant is om iemand verplicht te laten passeren is een ander verhaal, ik denk dat ze dat ook door de vingers hadden kunnen zien.”

SI202103280122_hires_jpeg_24bit_rgb-700x459
© Red Bull Content Pool

Tijdens de kwalificatie was de regel over tracklimits veel duidelijker. Frans Verschuur, teambaas en winnaar van de 24 uur van Le Mans, vindt dat wanneer de regels iets verruimd worden andere teams daar van mogen mee profiteren. Verschuur: “Red Bull had eerder mogen ingrijpen door tegen Max te zeggen doe dat ook maar, want zij doen het ook en schijnbaar mag het.”

Allard Kalff, voormalig F1-pitreporter en auteur, vindt de wedstrijdleiding van Bahrein 2021 incapabel. Kalff: “Als je een autocoureur de ruimte geeft, vind ik dat prima. Net zoals Lewis Hamilton dat deed, maar zeg dan dat het mag.” De regel moet duidelijk zijn: of je mag over de lijn gaan of je verbiedt het. Verschuur is het eens met Kalff. Hij vindt dat wanneer een coureur ruimte krijgt, hij die dan mag nemen. Net zolang totdat de wedstrijdleiding daar een waarschuwing voor zal geven.

Bleekemolen: “Tracklimits zijn altijd een discussie.”

Elke week is er een discussie over de tracklimits. Vaak is er een verschil tussen de vrijdag en de zaterdag en tussen de zaterdag en de zondag. “Dat vind ik kwalijk”, zegt Bleekemolen.

De verloren overwinning van Max

Verstappen verliest de overwinning door de tracklimits te negeren tijdens het inhalen van Hamilton. Valk: “Max zei uiteindelijk dat ze hem hadden moeten laten doorrijden, want dan had hij die vijf seconden penalty wel goedgemaakt.” Kalff vindt dat je er niet vanuit mag gaan dat je vijf seconden penalty krijgt. Kalff: “Het hadden ook tien strafseconden zijn, maar als dat zo was, had hij alsnog op de tweede plaats gekomen, dus dan had hij ook niets gewonnen.”

Valk: “Had Max niet moeten wachten met inhalen, was hij te gretig?” Volgens Bleekemolen niet: “Je ziet een gat, je ziet een mogelijkheid en je gaat er voor.” Bleekemolen denkt dat als er geen tracklimits waren, dat iedereen in Nederland het een fantastische inhaalactie zou vinden. Nu vindt heel Nederland het een rare beslissing. Valk haakt in op dat er andere regels gelden voor inhaalmomenten dan voor de tracklimits, want dan haal je er voordeel uit door de baan te verlaten. Kalff: “Dat is het probleem, want dan wordt er gezegd dat je van de baan afgaat en daar heb je blijvend voordeel van. Als Lewis Hamilton twintig keer twee tiende seconde teruggeeft, dat is dan toch ook blijvend voordeel?”

SI202103280293_hires_jpeg_24bit_rgb-700x467
© Red Bull Content Pool

Hamilton

Bleekemolen is van mening dat Lewis Hamilton ongeëvenaard goed is en dat hij bijna  geëvenaard wordt door Verstappen. Bleekemolen: “Hamilton en Max zijn de allerbeste en de rest doet gewoon niet mee. Lewis Hamilton is niet toevallig zeven keer wereldkampioen geworden.” Kalff: “Als die man zijn helm opzet, is het gewoon een legende.” Kalff vindt dat men er rekening mee moet houden dat de Mercedes slechte testdagen had en dat Hamilton zondag ook weer problemen had met zijn auto, maar hij wist nog steeds als eerste te finishen.

De complete aflevering van F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio, is hier te beluisteren:

Lees ook: Allard Kalff: "Ik zeg dat Alonso het einde van het jaar niet haalt 

Lees ook: Verstappen: "Liever een straf dan op deze manier tweede"

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden