Mol: “Als Mercedes verslagen kan worden lijkt het nu”

Klik hier en luister live

De kop is eraf, de eerste wedstrijd van 2021 is verreden in Bahrein en wat voor een race. Lewis Hamilton won uiteindelijk toch wel weer de race, nadat Max Verstappen een dominant begin van het weekend had neergezet. Toch was het geen makkie voor Hamilton en Mercedes. We spraken na afloop van de race met onze man ter plaatse Olav Mol, die het een prima opening van het seizoen noemde.

“In zijn algemeenheid was het een prima opening van een nieuwe Formule 1-seizoen. De dominantie van Mercedes lijkt, met de nadruk op lijkt, verdwenen”, begint Olav. “Wel is het feit dat je Mercedes nooit mag onderschatten wederom onderstreept. Wat mij betreft zijn ze toch ‘the team to beat’. Maar áls ze verslagen kunnen worden lijkt het erop dat het dit jaar kan zijn.”

‘Mercedes heeft tactiek niet optimaal gebruikt’

Want zo geeft Olav aan “als Mercedes nerveus wordt, gaan ze toch andere dingen doen. Persoonlijk vind ik dat Mercedes met twee auto’s de tactiek niet optimaal gebruikt heeft.” Door het team wordt wel gezegd dat ze met Bottas de druk erop kunnen zetten, maar in realiteit heeft hij Max nooit onder druk gezet. “Daarom wordt Max ook gewoon tweede en Bottas derde. Als er nog onduidelijkheid bestond over of Bottas de tweede coureur is, dan is dat voor mij nu compleet duidelijk”, vervolgt de Ziggo-commentator.

“Wat we er met z’n allen van leren is dat hoe mooi de eerste, tweede, derde vrije training er ook uit kunnen zien, het is echt een open deur, maar de punten worden pas op zondag verdeeld. Jack en ik hebben geroepen in het laatste testjournaal, wat wij tien dagen voor deze race maakten, ‘alles leuk en aardig, het ziet er allemaal goed uit, maar je moet niet raar staan te kijken als er gewoon twee Mercedessen op het podium staan’. En zo is het gegaan.”

Max Verstappen / Red Bull Racing / Bahrein 2021
Foto: Red Bull Racing (Lars Baron/Getty Images)

Bocht 4

Als we over bocht 4 spreken, laat Olav wel weten dat hij er moeite mee heeft, dat de wedstrijdleiding alleen maar kijkt naar de inhaalmanoeuvres in bocht 4. De vierde bocht van het Bahrain International Circuit had geen officiële tracklimit. “Maar om binnen de lijntjes te kleuren gebruiken ze de regel ‘leaving the track and gaining an advantage’. Maar klaarblijkelijk alleen maar als dat gebeurt bij inhaalmanoeuvres.”

Lewis Hamilton kreeg halverwege de race wel een waarschuwing voor het te wijd nemen van bocht 4. “Hij kreeg een waarschuwing van de wedstrijdleiding, mede door een boordradio van Red Bull, waarop ze zeiden ‘Hamilton doet het steeds, laten wij het dan ook maar gaan doen’.”

Olav gaat ervan uit dat het bocht 4-verhaal nog wel verder besproken gaat worden. “Het mag niet zo zijn dat Hamilton daar, ik noem even wat, veertig ronden voordeel heeft. Waardoor hij zeven tiende overhoudt aan het einde van de wedstrijd. Heel flauw gezegd, want ik zeg niet dat het daadwerkelijk zo is.”

Foto: Red Bull Racing (Bryn Lennon/Getty Images)

Volwassen reactie Max

Olav geeft tevens aan dat Max Verstappen op de hele situatie uiteindelijk erg volwassen reageerde. Tijdens het podiuminterview was Verstappen nog wat verbolgen geeft Olav aan. “Maar toen hij bij Jack (Plooij red.) in het vierkantje stond, reageerde hij heel volwassen en rustig en dat is ook de nuchterheid van Max, ‘ik koop er niks voor’ en dat is ook zo. Max zegt terecht, als ik dan als eerste finish en ze geven me vijf seconden straf, dan word ik nog tweede. Geef me tien seconden straf, dan word ik nog tweede.”

Lees ook: Lewis Hamilton: “Max had langer moeten wachten”
Lees ook: Verstappen: “Liever een straf dan op deze manier tweede”