Vooruitblik F1-seizoen 2021: Alpine F1

Foto: Alpine F1 Team

Het Alpine F1 team, voorheen Renault F1, heeft voorafgaand aan het seizoen veel wijzigingen ondergaan. Het team heeft niet alleen een nieuwe naam, maar ook een nieuw management en het verwelkomt Fernando Alonso terug in Enstone. Of deze wijzigingen ook voor een succesvol seizoen zullen zorgen moeten we afwachten. Grand Prix Radio blikt vooruit op het 2021-seizoen met deze keer: Alpine F1.

Het team eindigde in 2020 op een vijfde positie in het kampioenschap. Tot het einde van het seizoen vocht het team voor de derde plaats in het constructeurs-kampioenschap met McLaren en Racing Point. Sinds het einde van 2020 zijn er behoorlijk wat wijzigingen doorgevoerd in het team uit Enstone.

Reorganisatie

Laurent Rossi is aangesteld als de nieuwe CEO van het Franse team en heeft de structuur van het management op de schop gegooid. Cyril Abiteboul heeft het team verlaten. Daarvoor in de plaats zal er in 2021 niet één teambaas zijn, maar zal de rol gedeeld worden door twee directeuren. Marcin Budkowski heeft al een lange carrière in de Formule 1 achter de rug, waaronder bij Ferrari en McLaren. De Pool zal de rol van uitvoerend directeur op zich nemen. Daarnaast zal Davide Brivio als race-directeur aantreden voor het team. De Italiaan komt over uit de MotoGP waar hij met succes het Suzuki-team geleid heeft.

Davide Brivio, Alpine F1 racedirecteur met Laurent Rossi, Alpine CEO Foto: Alpine F1 Team

Daarnaast heeft de topcoureur van het team, Daniel Ricciardo, al vroeg in 2020 besloten het team te verlaten. De Australiër gaat in 2021 bij McLaren aan de slag naast Lando Norris. Daarvoor in de plaats zal tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso op het oude nest terugkeren.

De Spanjaard wist in 2005 en 2006 het wereldkampioenschap voor Renault in de wacht te slepen en keert nu, na twee jaar afwezigheid, terug in de Formule 1. Alonso stapt in naast de Fransman Esteban Ocon, die aan zijn tweede seizoen voor de renstal begint.

Fietsongeluk Alonso

Alonso ontbrak bij de presentatie van het team op 2 maart, omdat hij op 11 februari werd aangereden toen hij op zijn racefiets in Zwitserland aan het trainen was. Hierbij brak de Spanjaard zijn kaak. Hij zal het seizoen met titanium platen in zijn kaak moeten rijden. Alonso was uiteindelijk wel voldoende hersteld om op 12 maart te verschijnen bij de wintertest in Bahrein.

Dag1 wintertest Bahrein © Alpine Media Pool

Geslaagde wintertest in Bahrein

Alpine kende een geslaagde wintertest in Bahrein. “We hadden een intens programma, waarin we zes dagen testen in drie dagen moesten zien te krijgen. We hebben alles zonder grote problemen kunnen doorlopen”, gaf Budkowski aan het einde van de testdagen aan. “Ons programma was voornamelijk gefocust op het testen van de aerodynamica. Vooral op de vlakken die door de reglementswijzigingen getroffen zijn.”

Het team wist in totaal 396 ronden te rijden tijdens de drie testdagen en legde zo’n 2143 kilometer af op het circuit van Sakhir. “We hebben ons doel om 130 ronden per dag te rijden behaald en hebben verbeteringen in de auto gevonden”, sluit de Pool af.

Verwachtingen

De verwachtingen worden door Fernando Alonso getemperd in aanloop naar de eerste race in Bahrein op 28 maart.  “We kunnen zesde worden, maar ook vijftiende. Het middenveld zit te dicht bij elkaar om beloftes te doen”, gaf Alonso eerder al aan. Volgens Jack Plooij kan de Spanjaard het verschil maken bij Alpine. “Als de auto van Alpine in het middenveld rijdt, dan rijdt Fernando Alonso met zijn klasse vooraan”, zo gaf de Ziggo-verslaggever in de F1 aan Tafel Podcast van 22 februari aan.

Lees ook: Alpine F1 onthult nieuwe A521-bolide
Lees ook: Volgens Alonso kan het alle kanten op gaan bij Alpine
Lees ook: Kvyat nieuwe reservecoureur Alpine F1