Wat is nieuw? Mercedes-bolide 2021 onder de loep

Mercedes deelt op YouTube een video waarin het de 2020 bolide vergelijkt met de nieuwe 2021 bolide. Technisch directeur van Mercedes, James Allison, legt ter vergelijking met afgelopen jaar alle nieuwe en belangrijke onderdelen van de 2021 auto uit.

Allison start met de belangrijke mededeling dat corona heel veel heeft veranderd wat betreft de bolide. Het uitstellen van het 2020 seizoen heeft ervoor gezorgd dat er heel gevoelige en belangrijke beslissingen moesten worden genomen, niet alleen afgelopen seizoen, maar ook voor 2021.

Wat blijft?

De gehele cockpit van de Mercedes-bolide blijft hetzelfde als dat van afgelopen jaar. De benzinetank, het hydrologisch systeem en nog veel meer is knip- en plakwerk geworden. Ondanks dat wil dat niet zeggen dat de gehele auto hetzelfde is als die van 2021. “De bouw en de onderliggende structuur is hetzelfde”, zo zegt Allison, “maar de auto is wel competitiever geworden.” Al het aerodynamische aan de auto is nieuw, de gehele motor is nieuw, het koelsysteem in de auto is ook nieuw.

Wat verandert?

“Ondanks dat we grote stukken van de bolide van afgelopen jaar konden kopiëren, blijft het een grote uitdaging een snelle en nieuwe auto te ontwerpen”, aldus Allison. Zowel Mercedes als alle andere teams hebben zich moeten aanpassen aan nieuwe regels en veranderingen binnen de sport zelf. Zo zouden de auto’s te snel zijn geworden voor zowel de circuits als de banden waarop afgelopen seizoen werd gereden. Dit heeft ervoor gezorgd dat de teams zelfs de prestaties van de bolides moesten verminderen. Dit klinkt natuurlijk geheel tegenstrijdig met waar de Formule 1 voor staat, maar dit is gedaan zodat alles aan de auto precies voldoende rendement geeft voor het uiteindelijke eindresultaat en zo min mogelijk degradatie aan auto-onderdelen. Een interessante uitspraak van James Allison is dan ook: “Eigenlijk brengen de ‘nieuwe’ ontwikkelingen ons terug naar de auto van anderhalf jaar geleden. Maar natuurlijk willen we niet terug naar de 2019-bolide. Het is dus aan de ontwerpers de taak kleine veranderingen toe te passen waardoor we kunnen doorontwikkelen naar een betere auto.”

“De aerodynamische aanpassingen zijn vooral aan de achterkant van de vloer gedaan. Je ziet de verschillen misschien niet direct met het blote oog, maar voor de aerodynamica van de bolide zijn dit grote verschillen.” Daarnaast geeft Allison aan dat de motor is veranderd. Aan de zijkant van het zogenoemde ‘bodywork’ van de auto zijn bulten te zien, die een grote investering zijn geweest voor de auto. Deze aanpassingen moeten zorgen voor nog meer paardenkracht. Het knappe hieraan is dat het team voor het 2021 seizoen maar één kans heeft gekregen om het vermogen van de motor zo competitief mogelijk te maken, terwijl daar afgelopen jaren drie kansen gedurende het seizoen voor waren.

Een grote nieuwe verandering, zoals net al aangegeven, zijn de banden. De banden van afgelopen seizoen raakten op de limiet door de snelheid van de auto. De nieuwe banden zouden beter moeten kunnen tegen de snelheden van de 2021-bolides. De nieuwe banden hebben een zeker effect op de prestaties en het handelen van de auto. De wintertests waren erg belangrijk om het gevoel met de banden te krijgen.

“Aan de ene kant, wanneer ik sta bij de W12, denk ik dat het een oude bekende is die we terughalen. Maar niets is minder waar. Deze auto is in vele opzichten nieuwer en meer ontwikkeld dan die van afgelopen jaar.”

 

Lees meer: Verschuur: “Als Mercedes zou ik Russell en Max willen”

Lees meer: Mercedes onthult nieuwe W12-bolide