Van karten naar de 24 uur van Le Mans: Beitske Visser (26) jarig

© FIA Formula E

Beitske Visser mag 26 kaarsjes uitblazen. De Friezin heeft in haar carrière al behoorlijk wat successen behaald. Zo eindigde ze in 2019 als tweede in het eerste seizoen van de W Series. In 2021 zal zij in de W Series opnieuw een gooi doen naar de titel. Daarnaast zal ze uitkomen in het World Endurance Championship in een volledig vrouwenteam met Sophia Flörsch en Tatiana Calderon voor Richard Mille Racing.

Visser begon haar carrière zoals veel coureurs dat deden in de kartsport. Op vijfjarige leeftijd reed ze in de 60 mini en daarna de ICA Junior. In 2007 reed ze in zowel Nederland als België de KF3 waar ze als zesde en zevende eindigde. In de jaren daarop reed Visser wereldwijd veel kartwedstrijden waar ze in 2010 de titel in de WSK Master Series wist te behalen.

Gebroken rug

In 2012 maakte Visser de overstap naar de eenzitters. Ze startte toen voor het Lotus-team in de ADAC Formel Masters. Op haar thuiscircuit in Zandvoort schoot ze in de kwalificatie op zaterdag met 100 kilometer per uur in de Audi S-bocht de muur in. Als gevolg van de crash had ze rugpijn, maar na een controle in het ziekenhuis stond ze gewoon aan de start van de race. Deze eindigde ze als achtste. Hierdoor mocht ze in de tweede race, met een reversed grid, van pole position beginnen. Die race wist ze te winnen en daarmee pakte ze haar eerste overwinning in de ADAC Formel Masters.

Later bleek uit een MRI-scan dat ze een breuk in haar rug had opgelopen in de crash op Zandvoort. Door deze breuk moest ze de race op de Sachsenring aan zich voorbij laten gaan. Op de Lausitzring wist ze wederom een overwinning te behalen vanaf pole position. Uiteindelijk eindigde ze als achtste in het kampioenschap, nadat ze ook de race op de Nürburgring moest missen.

© Red Bull Content Pool

Red Bull Junior

In 2013 reed Visser, nadat ze aanvankelijk de overstap zou maken naar het Duitse Formule 3-kampioenschap, nog een jaar in de ADAC Formel Masters voor Lotus. Ze werd ook het eerste vrouwelijke lid van het Red Bull Junior Team. Hoewel ze de race op de Sachsenring in 2013 wist te winnen, verliep de rest van het seizoen teleurstellend en eindigde ze opnieuw als achtste in het kampioenschap. Hierna zegde Red Bull de steun aan de Nederlandse op.

Formule Renault 3.5 Series

Een jaar later maakte Visser de overstap naar de Formule Renault 3.5 Series, waar ze uitkwam voor team AVG. Ze eindigt het seizoen van 2014 als 21ste in het kampioenschap met elf punten. Tien daarvan wist ze te scoren met een vijfde plaats op het circuit van Jerez in de laatste race van het seizoen. In 2014 kwam ze ook uit voor Hilmer Motorsport in de GP3, maar daar werd ze na de eerste race van het seizoen vervangen door Riccardo Agostini.

In 2015 kwam ze opnieuw uit voor AVF in de Formule Renault 3.5 Series. Ze kende een minder succesvol jaar en eindigde als 23ste in het klassement met slechts drie punten. Op het circuit Spa-Francorchamps mocht Visser in 2015 opnieuw een race in de GP3 rijden, dit maal voor het team van Trident als vervanger van Óscar Tunjo.

Beitske Visser feliciteert winnaar Indy Dontje op het podium van de ADAC GT Masters in Spielberg, Oostenrijk op 11 augustus 2013 ©Red Bull Content Pool

In 2016 nam Visser wederom deel aan datzelfde kampioenschap, dat inmiddels was omgedoopt naar de Formule V8 3.5. Ze zou gaan racen voor Pons Racing, maar zij trokken zich vlak voor de start van het seizoen terug. Uiteindelijk wist ze toch nog een stoeltje te bemachtigen bij Teo Martín Motorsport. Opnieuw behaalde ze in Jerez de vijfde plaats en eindigde uiteindelijk als dertiende met 48 punten.

BMW-opleidingsprogramma

Visser werd vervolgens in 2017 opgenomen in het opleidingsprogramma van BMW. Daardoor mocht ze deelnemen aan de GT European Series Southern Cup, samen met Dennis Marschall. Als gastcoureurs wisten zij de voorlaatste race op het circuit van Barcelona te winnen. In 2018 stapte ze over naar de GT4 European Series in de zilver-klasse. Samen met Nico Menzel wonnen zij de races op de Hungaroring en de Nürburgring voor het team van RN Vision STS.

© FIA Formula E

W Series

Als in 2019 een nieuwe raceklasse voor vrouwen wordt georganiseerd neemt de Nederlandse daaraan deel. Met zes concurrentes streed zij gedurende zes races in Europa om het kampioenschap. De hoofdprijs was een half miljoen dollar. Visser wist het kampioenschap uiteindelijk net niet te halen en eindigde op de tweede plek met 10 punten achterstand op kampioene Jamie Chadwick.

Omdat in 2020 de races in de W Series werden afgelast door de coronacrisis zal ze in 2021 revanche proberen te nemen op de Britse. Door een samenwerking tussen de W Series en de Formule 1 rijden de vrouwen aankomend seizoen een aantal races in het voorprogramma van de Formule 1, waaronder op Zandvoort in september.

© Red Bull Content Pool

Het zal niet het enige kampioenschap zijn waaraan de Friezin in 2021 zal deelnemen. Eerder dit jaar maakte ze bekend dat ze in de WEC uit zal komen in een volledig damesteam met Sophia Flörsch en Tatiana Calderon voor Richard Mille Racing. In dat kampioenschap zal ze net als in 2020 ook uitkomen in de legendarische 24 uur van Le Mans-race.

Lees ook: Internationale Vrouwendag: Vrouwen van de motorsport
Lees ook: 
Beitske Visser rijdt in 2021 met Richard Mille Racing in WEC
Lees ook: W Series: Beitske Visser finisht tweede op Misano