Internationale Vrouwendag: Vrouwen van de motorsport

(c) Formula E Media Pool (Photo by Alastair Staley / LAT Images)

Hoewel de motorsportwereld nog steeds gedomineerd wordt door mannen, weerhoudt dat gepassioneerde vrouwen er niet van ook te vechten voor een positie. Van coureur en teambaas tot communicatiemanager en zelfs monteur: op steeds meer plekken in de motorsportwereld zijn vrouwen te vinden. Internationale Vrouwendag is de ideale gelegenheid om vrouwen in de motorsport eens in de schijnwerpers te zetten. 

Beitske Visser

Beitske Visser (25) is van Nederlandse afkomst en begon met karten. In 2012 reed ze voor Lotus in de ADAC Formel Masters. Tijdens dit kampioenschap liep ze een breuk op in haar rug op het circuit van Zandvoort. Daardoor moest ze een aantal races missen. Visser eindigde dat kampioenschap achtste. In 2013 werd ze het eerste vrouwelijke lid van het Red Bull Junior Team. Helaas beëindigde Red Bull de samenwerking nadat ze in het nieuwe seizoen van ADAC Formel Masters weer eindigde op de achtste plaats. Voordat Visser de overstap maakte naar de W Series reed ze ook nog twee jaar in de Formule Renault 3.5 series en GP3 series.

Eind 2016 laste de Nederlandse een pauze in om bij een studententeam van de technische universiteit van Eindhoven een ontwikkelingsrol te vervullen. Zo hielp ze bij het ontwikkelen van een elektrische open-wheel auto. Visser was de enige Nederlandse deelnemer in W Series, waar ze als tweede eindigde in het kampioenschap. In 2020 werd het bekend dat Visser samen met Sophia Flörsch en Tatiana Calderón voor Richard Mille Racing ging racen in het World Endurance Championship. Met dat team reed ze in 2020 in de LMP2-klasse van de 24 uur van Le Mans. Ze eindigde op de negende plaats als beste Nederlander. Ook in 2021 zal Visser actief zijn in de W Series en het World Endurance Championship. 

https://twitter.com/beitskevisser/status/1351930762212368386?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1351930762212368386%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.formule1.nl%2Fnieuws%2Fbeitske-visser-in-2021-met-florsch-en-calderon-actief-in-wec%2F

Jamie Chadwick

Jamie Chadwick (22) is van Britse afkomst en won het eerste seizoen van de W Series. Ook zij begon haar carrière in de karts. In 2013 deed ze voor het eerst mee in een kampioenschap, in het Britse Ginetta Junior Championship, naast haar broer. Ze eindigde op de tiende plaats. In 2015 stapte ze over naar de GT-klasse waar ze uitkwam voor de GT4 met Beechdan Motorsport. Het team won het kampioenschap, waarmee Chadwick de eerste vrouwelijke en jongste coureur werd die het kampioenschap won. Het jaar daarop bleef ze in de GT4 rijden. In 2017 stapte ze over naar Formule-racen en deed ze mee aan het BRDC Britse Formule 3-kampioenschap. Ze werd hier negende.

Het jaar daarop werd Chadwick de eerste vrouwelijke winnaar van een race in hetzelfde kampioenschap. Hetzelfde jaar reed ze ook de 24 uur van de Nürburgring waar ze als vijfde eindigde. In het winterseizoen van 2018-2019 deed ze mee aan de Aziatische MRF Challenge. Ook daar werd ze de eerste vrouwelijke winnaar en kampioene in de klasse. Datzelfde jaar werd ze de eerste kampioene van de W Series en werd ze aangesteld als ontwikkelingscoureur bij Williams. Hoewel de W Series in 2020 niet doorging vanwege de pandemie, kondigde Chadwick aan bij Prema te gaan rijden in het 2020 Formula Regional European Championship. Ze werd daar negende in het coureurskampioenschap. Prema werd wel eerste bij de constructeurs. Ook Chadwick zal weer deelnemen aan de W Series in 2021 en ze blijft ook actief als ontwikkelingsrijder bij Williams.

Tatiana Calderón

Taitana Calderón (27) is een Colombiaanse coureur. Ook zij begon met karten. In 2010 begon ze met Formule-racen in het Star Mazda kampioenschap voor Juncos Racing, waar ze als tiende eindigde. Het daarop volgende jaar eindigde ze op de zesde plaats. Ze stond dat jaar twee keer op het podium op de derde plaats. Hiermee werd ze de eerste vrouw die op het podium stond in het kampioenschap. In 2012 ging ze racen in Europa in de F3 Open, waar ze als negende eindigde. Het volgende jaar stapte ze over naar het nieuwe Europese Formule 3-kampioenschap bij Double R Racing. Helaas eindigde ze niet hoog in het kampioenschap. In 2014 reed ze in de Florida Winter Series die georganiseerd werd door de Ferrari Driver Academy, waar ze haar eerste race op Sebring won. Hetzelfde jaar ging ze terug naar Europa waar ze opnieuw deelnam aan de Formule 3-kampioenschap.

Ze werd gedurende het seizoen van advies voorzien door Anthony Hamilton, de vader van Lewis Hamilton. Eind 2014 werd ze bijgestaan door Susie Wolff, coureur en tevens vrouw van Toto Wolff, die haar mentor werd. In 2015 reed ze voor Carlin in het FIA Formule 3-kampioenschap, maar kon gedurende het seizoen geen punten behalen. Eind 2016 werd ze ontwikkelingsrijder bij Sauber. In 2019 reed ze voor Arden in het FIA Formule 2-kampioenschap, waarbij ze de eerste vrouwelijke coureur werd die deelnam in het kampioenschap. Ze moest het kampioenschap in 2020 verlaten nadat Arden werd overgenomen door HWA Racelab en twee mannelijke coureurs werden getekend om bij het team te rijden. Ze bleef testrijder voor Alfa Romeo’s Formule 1 team en reed in het Super Formula Championship. Ook deed ze mee aan de 24 uur van Daytona en reed ze met Beitske Visser in de 24 uur van Le Mans. In 2021 zal ze met Beitske voor Richard Mille Racing in de World Endurance Racing blijven rijden en het Super Formula Championship. Daarnaast is ze ook ambassadrice voor FIA Women in Motorsport.

Maya Weug

Maya Weug (16) is van Spaanse afkomst, maar heeft een Nederlandse vader en een Belgische moeder. Weug deed onlangs mee aan het FIA Girls on Track programma, waar ze won. Hiermee behaalde ze een plaats bij de Ferrari Driver Academy, een opleidingsprogramma voor jonge coureurs. Ze is hiermee de eerste vrouwelijke coureur die deelneemt aan het programma. In 2015 werd ze de eerste vrouwelijke kampioene van de Copa de Campeones. In december 2018 werd ze uitgekozen om deel te nemen aan de Richard Mille Young Driver Academy. In 2021 gaat ze meedoen aan het FIA Formule 4-kampioenschap en is ze onderdeel van de Ferrari Driver Academy.

https://twitter.com/TataCalde/status/1352689182536323079?s=20

Claire Williams

Claire Williams (44) is helaas niet meer werkzaam bij de Formule 1 nadat ze vorig jaar ontslag nam toen het Williams team werd verkocht aan Dorilton Capital. Ondanks dat is ze wel het enige vrouwelijke teamhoofd van een Formule 1 team geweest voor een aantal jaar. Claire Williams is de dochter van Sir Frank Williams, die het Williams team heeft opgezet in 1977. In 2002 werd zij persverantwoordelijke voor het team, waarna ze later doorgroeide tot communicatieverantwoordelijke in 2010. In 2012 kondigde haar vader aan terug te treden als lid van de raad van bestuur van het team, waarna zij zijn plaats innam.

In 2013 werd zij adjunct teamhoofd naast haar vader. In 2016 werd zij beëdigd tot officier van de orde van het Britse Rijk voor haar diensten in de Formule 1. In 2018 en 2019 had het Williams team een moeilijk jaar onder haar gezag. Uiteindelijk werd het team in 2020 verkocht aan Dorilton Capital en maakten Claire Williams en Sir Frank Williams bekend zich terug te treden uit het familiebedrijf. Als eerbetoon voor haar bijdrage aan het team kreeg Claire de voorvleugel van de 2014 Williams auto, gesigneerd door alle collega’s van het team.

https://twitter.com/WilliamsRacing/status/1302588631497035777?s=20

Susie Wolff

Susie Wolff (38) is vooral bekend als de vrouw van Toto Wolff, maar ze heeft een enorme carrière gehad als coureur in Formula Renault, Formule 3 en DTM. In 2012 werd zij de ontwikkelingsrijder van Williams en in 2014 was zij de eerste vrouwelijke coureur die meedeed aan een Formule 1-weekend nadat zij in twee vrije trainingen reed voor het team. In 2015 werd zij testrijder voor Williams en reed zij in de pre-season test een dertiende tijd. In november van datzelfde jaar maakte ze bekend dat ze zich zou terugtrekken als coureur van de Formule 1. Ze was van mening dat dit het hoogst haalbare voor haar als vrouw in de Formule 1 was. Ze zou wel andere vrouwen in de motorsport gaan helpen bij hun carrière.

In 2018 werd ze teambaas en aandeelhouder van Venturi Racing in Formule E. Naast haar werkzaamheden in de Formule E is ze mede-oprichtster van Dare to be Different, een organisatie die ernaar streeft om meer vrouwen in de motorsport te krijgen. Ze organiseren motorsport gerelateerde activiteiten voor jonge meiden in Groot-Brittannië om meer aandacht te krijgen. De organisatie heeft de steun van meerdere vrouwelijke ambassadrices zoals Claire Williams en Tatiana Calderón. In 2017 werd ook zij toegekend lid van de order van het Britse Rijk voor haar diensten voor vrouwen in de motorsport.

Lees ook: Weug eerste vrouwelijke coureur bij Ferrari Driver Academy

Lees ook: Jamie Chadwick blijft bij Williams

Lees ook: Beitske Visser rijdt in 2021 met Richard Mille Racing in WEC