Ferrari maakt in 2023 comeback in WEC met Hypercar

210262-cgt-24h-le-mans-2019

Ferrari keert vanaf 2023 terug in de topklasse van het FIA World Endurance Championship (WEC). De Italiaanse fabrikant neemt deel aan het nieuwe Le Mans Hypercar (LMH) programma. Daarmee zal Ferrari onder meer aan de start van de 24 uur van Le Mans verschijnen.

Vijftig jaar na de laatste deelname aan de hoogste klasse van het lange afstandracen zal Ferrari als fabrikant terugkeren in de nieuwe Hypercar categorie. De Le Mans Hypercar-klasse gaat in 2021 van start. Deze klasse zal uiteindelijk de Le Mans Prototype 1 (LMP1)-klasse gaan vervangen.

In de Hypercar-klasse nemen teams en coureurs het tegen elkaar op voor het kampioenschap in het FIA WEC en tijdens de 24 uur van Le Mans. Ferrari zal het onder andere op gaan nemen tegen Toyota, Glickenhaus, Peugeot, Porsche en Audi, die al eerder hun deelname toezegden.

Ferrari is naar eigen zeggen na een periode van bestuderen en analyseren nu van start gegaan met de ontwikkeling van de nieuwe LMH-auto, met name in de ontwerp- en simulatiefase. Welke coureurs er voor de Italianen uit zullen gaan komen en hoe het programma er richting Le Mans 2023 uit zal komen te zien, zal in de komende tijd bekend worden.

Roemrijke geschiedenis in endurance-evenementen

Ferrari heeft een lange en roemrijke geschiedenis in de endurance-wereld en op Le Mans. De fabrikant heeft in totaal negen keer Le Mans gewonnen. De laatste keer was in 1965, gedurende het tijdperk van het beroemde gevecht tussen Ford en Ferrari. Gedurende de afgelopen jaren was Ferrari alsnog wel succesvol op Le Mans, maar actief in de GT-klasse. Hier won het team in 2019 voor het laatst de GTE Pro-klasse, samen met AF Corse Ferrari 488 GTE Evo. Het merk won in totaal vier titels in deze LMGTE Pro-klasse en won in 2017 het allereerste wereldkampioenschap voor fabrikanten in het FIA WEC GT-kampioenschap.

210259-cgt-24h-le-mans-1958-1-667x500
Ferrari wint de 24 uur van Le Mans in 1958 (c) Ferrari S.p.A.

Innovaties zijn altijd belangrijk geweest voor Ferrari, geeft president John Elkann aan. “Innovaties die op de circuits ontstaan zijn, maken iedere straatauto die in Maranello gebouwd wordt ontzettend bijzonder.”

Lees ook: Ferrari heeft nieuwe bolide voor het eerst gestart
Lees ook: Verschuur in F1 aan Tafel: "Ferrari geen derde dit jaar"

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden