Nieuwe veiligheidsregels na crash Grosjean

Foto: Haas F1 Team

De FIA gaat nieuwe veiligheidsregels introduceren naar aanleiding van de gruwelijke crash van Romain Grosjean, tijdens de Grand Prix van Sakhir. Dat meldt RaceFans dinsdagavond. De autosportfederatie heeft het onderzoek afgerond en gaat binnenkort het rapport officieel presenteren.

Tijdens de openingsronde van de GP van Sakhir ging het voor Grosjean ongelofelijk mis. De Fransman kwam in aanraking met Danill Kvyat, waardoor hij met een snelheid van 240 kilometer per uur de vangrail inreed. Als gevolg brak de bolide in tweeën en ontstond er een enorme vuurzee. Met moeite wist Grosjean zich uit het wrak te bevrijden en in de handen van de toegesnelde marshalls te springen.

Direct onderzoek

Na de race gaf de FIA onmiddellijk aan met een groot onderzoek te starten naar hoe deze enorme crash heeft kunnen gebeuren. De focus van het onderzoek lag bij drie hoofdonderdelen; de fuel cel, de hoofdsteun en de pedal box.

De afsluiting van de fuel cel, waar de brandstof in zit, zou tijdens de crash zijn losgekomen waardoor de enorme brand heeft kunnen ontstaan. Volgens het reglement moeten de fuel cels voldoen aan de FT5-1999 specificaties. Alle teams kopen hun tanks, na eigen ontwerp, bij één leverancier, te weten ATL.

Wijzigingen in brandstofreglement

Dit jaar worden de tanks nauwkeurig gecontroleerd door de FIA of ze inderdaad aan de specificaties voldoen. In de toekomst zullen er wijzigingen worden aangebracht in het brandstofreglement. Een aantal teams, mogelijk wel vier, zullen hun bevestigingssysteem opnieuw moeten ontwerpen.

Het team van Haas F1 kwam met een reactie op het nieuws. In een verklaring liet het team weten dat “het Haas F1 het FIA-reglement altijd heeft nageleefd bij het ontwerpen en bouwen van de Formule 1-auto’s, zeker op het gebied van veiligheid.” De wagens van Haas F1 voldoen altijd aan alle regels, aldus het team.

“De hoofdsteun zal dus niet honderd procent hetzelfde zijn dit jaar”

Voor de hoofdsteun gaat in de toekomst een extra test plaatsvinden. “We hebben kleine aanpassingen gedaan, maar onze hoofdsteun voldeed vrijwel aan alle voorwaarden. We gaan er van uit dat elk team wijzigingen zal hebben aanbrengen”, vertelt een bron binnen een Formule 1-team.

Slechts kleine wijzigingen

Ook een ander F1-team liet weten dat er een kleine aanpassing moest worden gedaan aan de 2020-hoofdsteun voor de nieuwe test die in aanloop naar het nieuwe seizoen moet worden gedaan. “De hoofdsteun zal dus niet honderd procent hetzelfde zijn dit jaar, maar het waren slechts kleine wijzigingen die we moesten doorvoeren.”

”Er is iets goeds voortgekomen uit een zeer ernstig ongeval”

Het losraken van de hoofdsteun is sowieso een aandachtspunt, omdat het niet de eerste keer is dat deze losschoot. Kevin Magnussen maakte in 2016 tijdens een vrije training voor de GP van België een enorme crash mee, waardoor zijn hoofdsteun losschoot. Lewis Hamilton moest een extra pitstop maken tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2017, omdat tijdens de race zijn hoofdsteun omhoog kwam. Dit kostte hem uiteindelijk de overwinning.

Pedalen en voetruimte

Ook zullen er wijzigingen worden aangebracht aan de pedalen en voetruimte in de cockpit. Alle teams die door RaceFans zijn benaderd, hebben hun vertrouwen uitgesproken in het onderzoek van de FIA ​​en de daaropvolgende bevindingen en aanbevelingen. “Er is iets goeds voortgekomen uit een zeer ernstig ongeval”, vertelt een teambron.

De vereiste wijzigingen in de regelgeving zullen naar verwachting worden goedgekeurd door de WMSC, die de exclusieve bevoegdheid heeft om wijzingen aan regels te brengen zonder toestemming van de teams. Deze wijzigingen zullen dan in de F1-voorschriften komen voor 2021 en 2022.

Lees meer:

Video nieuwe animatie toont aan: halo redde leven Grosjean

Michael Masi wuift aantijgingen weg: ”Veiligheid staat voorop”