Vijf alternatieven voor een tweede Amerikaanse Grand Prix

(c) Mercedes

Al sinds de Formule 1 in Amerikaanse handen is gekomen wordt er gesproken over een tweede race in de Verenigde Staten. Een stratencircuit in Miami of Las Vegas en meer recent een terugkeer naar Indianapolis zijn als opties genoemd. Maar Amerika heeft zoveel geweldige, karakteristieke circuits te bieden. Wij zetten daarom vijf alternatieven voor je op een rijtje.

Watkins Glen

De Formule 1 was tussen 1961 en 1980 al vaste gast op Watkins Glen. “The Glen” heeft de juiste ingrediënten voor een ‘old school’ Amerikaans circuit: hoogteverschillen, snelle bochten en met de vangrail vlak naast de baan wordt elke foutje hard afgestraft. Het 3,4 kilometer lange circuit is daarnaast prachtig gelegen in de bossen van de staat New York. Een Formule 1 Grand Prix tijdens Indian Summer? Wij zien het wel zitten.

Road America

Nog zo een ‘echt’ Amerikaans circuit is Road America, ook wel het Spa-Francorchamps van de States genoemd. De meest in het oog springende bocht van het meer dan zes kilometer lange circuit is de ‘carousel’, een lange rechter doordraaier waar maar geen eind aan lijkt te komen. Het is tevens de bocht waar Rinus Veekay op spectaculaire wijze Simon Pagenaud buitenom inhaalde. Net als Watkins Glen kent Road America flinke hoogteverschillen en zijn de muren nooit veraf. Rijd onboard een rondje mee in de IndyCar van Tony Kanaan en je snapt waarom Road America op ons lijstje staat.

Long Beach

Het stratencircuit van Long Beach, gelegen aan de Stille Oceaan, staat ook wel bekend als het Monaco van de Verenigde Staten. De peperdure jachten ontbreken dan wel, maar in tegenstelling tot het Europese broertje is inhalen op het lange rechte stuk wél mogelijk. Wuivende palmbomen en een passage rondom een fontein maakt het plaatje compleet. De Formule 1 werkte tussen 1976 en 1983 al een aantal Grands Prix op het circuit af. Zit er ooit een terugkeer in?

Sebring

Het vierde circuit in ons overzicht is Sebring International Raceway, gelegen op een voormalige luchtmachtbasis in Florida. Net als Hangar Straight op Silverstone loopt een deel van het circuit dan ook over een start- en landingsbaan. Het zal voor de Formule 1-bolides echter een zware opgave zijn om het extreem hobbelige circuit te ronden. Het WEC heeft reeds de weg naar Sebring gevonden, wie weet volgt de Formule 1 ooit dezelfde route.

Laguna Seca

We besluiten het rijtje met Laguna Seca, al is het alleen maar omdat we de Formule 1-auto’s dolgraag eens door de Corkscrew willen zien rijden. Voordat ze bij die legendarische bocht aankomen gaan de coureurs in een bloedsnelle, omhooglopende sectie twee keer naar links. Bovenop de heuvel aangekomen lijkt het asfalt te verdwijnen en ligt daar opeens, alsof je in een achtbaan zit, de Corkscrew. Stijl links- en rechtsaf naar beneden. Dat moet spectaculaire beelden opleveren. Marc Gene deed het al eens voor in een Ferrari.

Lees ook: Indianapolis optie voor 2de Amerikaanse GP