F1 aan Tafel: Motorregelement: Mercedes slechte verliezer

Image-1-1

Deze week in F1 aan Tafel, de podcast van Grand Prix Radio, bespreken onze gasten weer het actuele F1 nieuws. Onder andere aan bod komen de enginefreeze, een potentieel nieuw F1-team en de verjaardag van George Russell. 

Vanuit het House of Exclusive Cars, AutoVilla in Naarden met als gasten:
– Ronald Molendijk; muziekproducer, DJ én regelmatig muziekdeskundige voor Shownieuws.
– Bram Moszkowicz; Jurist, voormalig strafrechtenadvocaat, tv-persoonlijkheid en groot auto- en F1 liefhebber.
– Frans Verschuur; teambaas, coureur, winnaar Le Mans met Jos Verstappen en vaste waarde in F1 aan Tafel.
– Presentatie: Mattie Valk.

Red Bull Racing neemt aan het eind van 2021 het motorprogramma van Honda over. Het team was alleen geïnteresseerd in een overname mits de motorontwikkeling bevroren zou worden vanaf 2022. Dat nieuws is ondertussen naar buiten gekomen, vandaar ook dat Red Bull deze beslissing nu maakt. Nu de enginefreeze een feit is vraagt Mattie zich af wie de winnaars en verliezers van deze beslissing zullen zijn. Frans gelooft dat Mercedes het meeste profijt zal hebben van deze beslissing. "Zij hebben ook toegestemd, en Duitsers kennende zouden ze niet toestemmen wanneer ze niet zeker weten dat ze profijt zullen hebben van de beslissing." Daarnaast wordt Ferrari volgens Frans de grote verliezer, vooral omdat zij de motor nog niet voor elkaar hebben momenteel.

Onlangs kwam naar buiten dat de zakenman Salvatore Gandolfo van plan is de Formule 1 te betreden met een nieuw team. Monaco F1 Racing Team, zo moet het gaan heten. Momenteel is er nog een instaptarief van 200 miljoen dollar in de Formule 1, maar de nieuwe CEO Stefano Domenicali heeft al aangegeven dat die regel wellicht minder prioriteit zal krijgen in de toekomst. Daarnaast heeft de F1 vanaf dit jaar een budgetcap. Mattie vraagt zich af of het extra interessant wordt om de Formule 1 te betreden door de financiële aanpassingen. Frans vindt van wel, hij geeft aan dat het financieel mogelijk moet zijn met de komst van de budgetcap. Het zal echter lastig worden om de juiste mensen te vinden volgens Frans. "Normaal gesproken neem je een heel team en dus ook het personeel over, maar hij moet een heel nieuw team vormen, en dat is best wel moeilijk."

George Russell vierde tijdens de opnames van de podcast zijn verjaardag. De mannen gaan voor de gelegenheid even in op de nu 23-jarige Brit. Bram looft de Williams-coureur voor zijn prestatie als invaller bij Mercedes. Mattie gooit het maar eens op tafel: "Is George Russell de toekomst van Mercedes." Ronald gelooft er wel in. "Ja, waarom niet, ze zullen toch op een gegeven moment iemand moeten hebben die Hamilton uitdaagt, en uiteindelijk moeten ze net als Red Bull iemand hebben waar ze hun team om heen kunnen bouwen."

F1 aan Tafel: Mattie Valk, Jeroen van Inkel, Olav Mol, Jack Plooij en Jeroen Mul
F1 aan Tafel: Mattie Valk, Jeroen van Inkel, Olav Mol, Jack Plooij en Jeroen Mul

De F1 aan tafel-luisteraar maakt nog steeds iedere week kans op 50 euro gratis tanken bij TinQ. Daarvoor moet je ‘het autogeluid’ raden. Stuur je antwoorden naar f1aantafel@grandprixradio.nl. De winnaar van vorige week wordt in deze podcast bekendgemaakt.

Naast de gesprekken over de enginefreeze, het nieuwe F1-team en George Russell werd er natuurlijk nog veel meer besproken. Denk aan de gebroken kaak van Alonso, de bevestigde GP van Portugal en een nieuw hoofdstuk in het verhaal rondom Rich Energy. Alle gesprekken helemaal horen? De podcast is te beluisteren op Spotify, Apple Podcast, Google Podcast en TuneIn.

Productie: Mario de Pizzaman

Redactie: Wout Hengevelt

Montage: Marnix Westhuis

Disclaimer: Alle gebruik van hetgeen in deze podcast ‘F1 aan Tafel’ wordt opgemerkt is ongeoorloofd zonder expliciete schriftelijke toestemming ter zake verkregen van Grand Prix Radio en met inachtneming van een duidelijke bronvermelding met link.

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden