Mercedes-AMG: “Uitdagingen bij ontwikkeling motor”

door Sandra Douma
M208395

Hywel Thomas, managing director van Mercedes-AMG High Performance Powertrains, geeft in een interview met het F1-team van Mercedes aan dat ze toch wel tegen enkele problemen en uitdagingen aanlopen bij de ontwikkeling van de motoren voor 2021.

Het duurt nog een paar weken voor Mercedes-AMG F1 haar W12 aan het grote publiek zal tonen, maar dat het een uitdagende, korte winter is om de motoren te ontwikkelen is een ding wat zeker is. “We weten dat we een aantal problemen hebben met de motoren, maar we hebben genoeg plannen klaarliggen om deze problemen op te lossen”, zegt Thomas. Hij is er dan ook zeker van dat deze problemen op te lossen zijn voor het begin van het seizoen.

“Dit jaar zijn er een aantal dingen anders in de voorbereidingen ten opzichte van voorgaande jaren”, geeft Thomas aan. “Het is de eerste winter waarin we hebben moeten reageren op wijzigingen in het reglement. Hierin is het aantal uren dat de motor op de testbank mag ingeperkt. Dit betekent, dat elke run op de dyno telt en we in zo’n uur zoveel mogelijk moeten leren van de prestaties.”

Maar één upgrade

Daarnaast haalt Thomas aan dat ze deze winter voor het eerst maar één upgrade voor het hele seizoen mogen hebben. “We moeten daarom alles inzetten op de eerste motor, die meegaat naar de eerste race. In voorgaande seizoenen konden we dit opdelen in meerdere upgrades voor de verschillende krachtbronnen.”

Doordat er meer races gepland staan voor 2021 en hetzelfde aantal motoren die de teams mogen gebruiken moeten ze er voor zorgen dat een motor meer races mee moet gaan dan vorige seizoenen.  “We moeten zorgen dat we daar klaar voor zijn en de nadruk leggen op een nog hogere betrouwbaarheid. We hebben daarnaast ook nog de uitdaging van een vrij korte winter”, gaat Thomas verder. “We waren pas midden december klaar met racen en nu moeten we direct door, we hebben dus meer werk te verzetten in minder tijd.”

M20514-700x467
(c) Mercedes AMG MediaPool

Klantenteams

Ondertussen wordt er op de fabrieken in Brackley en Brixworth in het Verenigd Koninkrijk met man en macht gewerkt aan de motor om de titel mee te verdedigen. Daarnaast moet er voor vier klantenteams een motor ontwikkeld worden. Door de komst van McLaren als vierde klantenteam moeten ze 25% meer krachtbronnen ontwikkelen. “We verwelkomen McLaren graag terug als klant, we zullen nu meer motoren moeten produceren en naar races mee moeten sturen.”

Thomas geeft aan dat er juist doordat ze nu meer motoren moeten bouwen de uitdaging groter is om effectiever en productiever te zijn in het ontwikkelen van de krachtbronnen. “We hebben alles goed voor elkaar om die extra 25% te bouwen, dus het zal voor nu weinig impact hebben.”

Covid-maatregelen

In de fabrieken hebben ze natuurlijk ook te maken met maatregelen rondom corona. “We moesten wijzigingen doorvoeren, zodat we veilig kunnen werken en alle coronatests en protocollen moeten in acht worden genomen.” Er werken nu mensen thuis, die normaal op de fabriek zouden werken, geeft de Brit aan. “Het is indrukwekkend om te zien hoeveel IT-zaken en innovaties mensen vanuit thuis hebben kunnen doorvoeren. Ik weet niet of we dit 20 jaar geleden zo hadden kunnen doen. Door de IT-oplossingen hebben we veel geleerd en hebben we effectiever kunnen werken dan in het verleden.

M232123-2-700x467
(c) Mercedes AMG MediaPool

Voorbereidingen op 2022

Met een schuin oog wordt er ook al gekeken naar de wijzigingen die er vanaf volgend jaar staan te wachten. Met ingang van 2022 wordt er een duurzamere brandstof geïntroduceerd in de Formule 1. “De grootste verandering voor 2022 zal de wijziging van brandstof zijn naar een E10 brandstof, welke duurzame ethanol bevat. Dat is voor ons wel een uitdaging, maar ook voor de brandstof leverancier, PETRONAS. Maar we kijken er naar uit om daaraan te gaan werken.”

“Tegen die tijd hebben we natuurlijk ook de voorbereidingen voor het 2021-seizoen doorstaan en hebben we meer kennis van de nieuwe testbank beperkingen. We zijn dus al langzaam de aanpak van het project aan het aanpassen. Op die manier kunnen we de gevolgen van de wijzigingen goed overzien en kunnen we snel reageren door kleine aanpassingen te doen”, sluit Thomas af.

Lees ook: Ferrari steunt Red Bull en wil motoren bevriezen
Lees ook: 
F1 ontkent geruchten over opschuiven nieuw reglement
Lees ook:
 Wolff: nieuwe motoren kunnen eerder geïntroduceerd worden

door Sandra Douma

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden