Formule 1-baas Domenicali in gesprek met nieuwe fabrikanten

(c) Pirelli

De kersverse CEO van de Formule 1, Stefano Domenicali, zegt in gesprek te zijn met diverse fabrikanten om toe te treden tot de sport. Volgens de Italiaan moeten vooral de kosten van de motoren drastisch worden verlaagd, zodat de Formule 1 aantrekkelijker wordt voor geïnteresseerde merken.

Stefano Domenicali verving aan het begin van dit jaar Chasey Carey als nieuwe CEO van de Formule 1. De voormalig teambaas van Ferrari werkte de afgelopen jaren bij Audi en Lamborghini en vertelt tegenover Sky Sports dat hij in die hoedanigheid goed heeft kunnen beoordelen hoe fabrikanten tegen de Formule 1 aankijken.

“Ik denk dat de grootste uitdaging voor autofabrikanten is dat ze zich ‘jonger’ moeten gaan voelen”, aldus Domenicali. “Er is een soort gevecht gaande tussen de traditionele fabrikanten en de nieuwe fabrikanten die zich in de wereld van mobiliteit storten. Ik denk dat de fabrikanten de Formule 1 kunnen gebruiken om een nieuw imago voor de toekomst op te bouwen.”

De Formule 1 is altijd al een komen en gaan geweest van fabrikanten. Denk aan het in- en uitstappen van bijvoorbeeld Honda, Renault en Toyota in de afgelopen twee decennia. Met de terugkeer van Aston Martin staat er in 2021 in ieder geval weer een extra autofabrikant op de grid. Maar voor Domenicali eindigt de zoektocht naar nieuwe toetreders daar nog niet. “We zijn in gesprek met verschillende fabrikanten. Op dit moment geven ze er de voorkeur aan om daar niet over naar buiten te treden, maar het goede nieuws is dat er belangrijke bedrijven zijn die meer willen weten over de toegevoegde waarde van het Formule 1 platform. Niet alleen op technologisch vlak, maar ook de waarde die de sport biedt voor het automerk.”

Het grootste struikelblok voor nieuwe toetreders blijft echter het motorreglement. De zeer complexe hybridemotoren zijn niet alleen technisch een grote uitdaging, maar vormen ook qua kosten op dit moment nog een te hoge instapdrempel. Domenicali geeft aan dat hij met de teams en fabrikanten in gesprek wil gaan om te kijken of er al voor 2025, het jaar waarin er op zijn vroegst een nieuw motorreglement komt, meer duidelijkheid kan worden geschept over de nieuwe motoren. Een drastische verlaging van de kosten is daarbij het belangrijkste agendapunt, zodat het voor nieuwe fabrikanten financieel interessanter wordt om toe te treden.