Marko: ”Standpunt over 2022-motor is geen chantage”

(c) Red Bull Content Pool

Helmut Marko zegt dat Red Bull’s standpunt over de bevriezing van de motoren vanaf 2022, geen chantage is.

De Oostenrijker heeft bevestigd dat er een deal is gesloten met Honda, om Red Bull Racing en AlphaTauri gebruik te laten maken van de Japanse krachtbron, vanaf 2022. Dit plan gaat alleen door als de andere fabrikanten akkoord gaan met de zogeheten ‘engine freeze’. Red Bull wil dat de motor niet verder ontwikkeld mag worden, omdat het bedrijf dit financieel gezien niet kan ophoesten. Als de vier fabrikanten niet tot een akkoord komen, gaat Red Bull Racing haar F1-toekomst heroverwegen. Ferrari en Renault staan niet te juichen voor een stop op de motorontwikkeling. Mercedes staat hier wel positief tegenover.

”Alles is tussen ons opgehelderd”, vertelt Marko aan Auto, Motor und Sport“De timing ligt vast. Iedereen staat in de startblokken. Maar er komt pas een akkoord als we het bewijs van de FIA ​​hebben dat er een ontwikkelingsstop aan de motorzijde komt. We wachten op het besluit van de FIA. Daar moet volgende week opheldering over komen.”

Marko stond erop dat een bevriezing van de krachtbron logisch zou zijn, gezien de algemene focus van de sport om te bezuinigingen.

”We hebben een budgetplafond”, zei hij. ”We zijn in gesprek over een beperking en verlaging van de salarissen van chauffeurs. Alleen met de motoren moet alles verder open blijven. Bovendien is de trend duidelijk dat de nieuwe motorregelgeving naar 2025 wordt vervroegd. Helaas was deze motor zo extreem duur. Nu nog meer investeren heeft geen zin. Voor F1 is het een heel duidelijke beslissing op basis van gezond verstand. Het bevriezen van de motor is het belangrijkste. Er is geen plan B”, besluit Marko.