Dakar update stage 5: Zwaarste dag tot nu toe

(c) Coronel dakar

De vijfde stage van de Dakar werd van tevoren gezien als één van de zwaarste. In de special van 456 kilometer zaten veel duinen en stenen, de deelnemers werden op de proef gesteld. In het klassement bleef het bij de motoren erg spannend, bij de auto’s lijkt het een tweestrijd te worden en bij de trucks bleef Kamaz domineren.

Motoren

Heel veel motorrijders hadden moeite met de navigatie. Daarom reden er veel mannen samen om zo min mogelijk tijd te verliezen. De Soultrait werd zesde maar verloor de leiding in het klassement. De grote winnaar van de dag was Kevin Benavides, hij was een minuut sneller dan Cornejo Florimo en pakte de leiding bij de motoren.

De Nederlanders deden geen gekke dingen. Spierings kwam als 43ste binnen en staat momenteel op een 35ste plaats. Harmsen kwam binnen op plaats nummer 65. Spierings liet weten dat hij het bijna te gevaarlijk vond. Hij was zeker niet tevreden over zijn vijfde stage. Olaf Harmsen was wel te spreken over de stage. “De special was hartstikke mooi. In het begin was het even lastig met navigeren maar toch sloot ik aan bij een groep die ik normaal niet zie. Later had ik de snelheid er erg goed in.”

Auto’s

Vroeg in de etappe waren er grote problemen voor Lategan. Na 20 kilometer gereden te hebben ging hij in zijn Toyota over de kop en brak zijn sleutelbeen. Sainz probeerde veel tijd goed te maken maar dit lukte de Spanjaard niet. Hij verloor nog meer tijd en de strijd om de overwinning in de Dakar lijkt nu echt te gaan tussen Peterhansel en Al-Attiyah. Peterhansel won meer tijd op de Toyota coureur maar won de stage niet. De Villiers, teamgenoot van Al-Attiyah, won de stage voor Toyota.

Erik van Loon opende erg snel en stond na 200 kilometer op de tweede plaats. Helaas waren er problemen in het tweede gedeelte van de stage. Een lekke band, problemen met de velg en ook nog een klein brandje zorgde ervoor dat van Loon uiteindelijk 35ste werd. Bij de gebroeders Coronel kwam eindelijk de langverwachte rijderswissel. Niet Tim maar Tom moest de Beast door stage vijf loodsen. Dat ging hem erg goed af, ze eindigden de stage als 34ste.

Het was geen probleemloze dag voor de gebroeders Coronel. Tom liet weten dat het gas de gehele stage een beetje bleef hangen. “Het was een echte Dakar dag, superzwaar. Op het begin veel stenen en het later oneindige duinen. Ik heb voor het eerst in vijf jaar weer gereden en de tijden zagen er goed uit. Tot nu toe gaat alles nog volgens plan.”

Trucks

Ook de trucks hadden veel moeite met de navigatie. Net als bij de motoren reden veel trucks in een groepje. Karginov reed de snelste tijd in de vijfde stage maar kreeg ook een tijdsstraf van twintig minuten. Hierdoor viel hij terug naar plek zeven. De overwinning werd doorgeschoven naar Sotnikov, de leider in het klassement breidde zijn voorsprong verder uit.

Huzink is er weer bij, helaas niet voor het klassement. Hij mag iedere dag starten en kijken of hij een mooi resultaat kan boeken. Tijdens de vijfde stage eindigde hij, mede door een tijdsstraf, als tiende. Huzink was net iets sneller dan landgenoten de Baar en van de Brink, zij stonden net buiten de top tien. Van den Brink behield zijn positie in de top tien van het klassement, de Baar stond na afloop van stage vijf op plek elf.

Huzink liet weten dat hij het een erg mooie dag vond. Hij was vooral te spreken over de afwisseling tussen zand, stenen en duinen. “We reden nog een keer verkeerd nadat ik net een aantal trucks had ingehaald. Zij reden allemaal achter mij aan en reden dus ook verkeerd. Uiteindelijk hebben we redelijk snel de goede weg weer weten te vinden.” De Baar vond de stage ook erg mooi maar had gehoopt op een iets beter resultaat. “Ik heb alles gegeven en het was echt super. Heel veel duinen en daar komen we voor.”