Renault: ”Voldoende ruimte om auto 2021 te ontwikkelen”

(c) Renault

Pat Fry, technisch directeur van Renault, ziet genoeg ruimte voor de teams om de auto’s van volgend jaar te kunnen ontwikkelen, ondanks een gedeeltelijke bevriezing. 

De FIA heeft besloten om het nieuwe technische reglement met een jaar op te schuiven naar 2022, om zo kosten te besparen voor de Formule 1-teams. De renstallen maakten een financieel zwaar seizoen mee, vanwege de coronacrisis. Komend seizoen rijden de teams met hetzelfde chassis en mag er alleen op het aerodynamisch vlak doorontwikkeld worden. Ook heeft elke renstal twee tokens tot haar beschikking, waarmee het op een ander vlak mag ontwikkelen.

Fry verwacht dat er echter nog voldoende ruimte is voor de teams om de auto te kunnen ontwikkelen.

”Hoewel verschillende delen van de auto gehomologeerd zijn waardoor je ze niet kan veranderen, is er eigenlijk nog behoorlijk wat toegestaan om aan te passen”, vertelt hij aan Autosport. ”Je kan geen geheel nieuwe auto maken, maar wel eentje die voor de helft nieuw is. We bekijken momenteel wat wij denken dat daarbij logisch is en proberen zoveel mogelijk te doen.”

Er wordt met een andere vloer komend seizoen gereden. De vloer van 2021 loopt aan de achterkant naar binnen toe, wat er voor zorgt dat er tien procent minder downforce is. Het zal dan ook een erg belangrijk onderdeel worden voor de ontwikkeling van de auto. Volgens Fry heeft McLaren hier een extra voordeel, omdat het overstapt naar de Mercedes-motor en daarvoor aan de achterkant van de auto dingen heeft moeten aanpassen.

”De verandering aan de vloer ziet eruit als een kleine, onbelangrijke wijziging, maar het verandert de aerodynamica aan de achterkant van de auto vrij drastisch. Het gaat erom draaien wie daar het beste mee omgaat voordat we kunnen zeggen hoe de pikorde verandert. Ik gok dat McLaren iets meer kan veranderen door hun motorwissel, waardoor ze naast de homologatie-zaken ook veel andere onderdelen van de auto kunnen veranderen.”

Ook voor Renault ziet Fry genoeg mogelijkheden en wil het de goede lijn van 2020 doortrekken.

”Onze ontwikkelingsrichting van de aero is, wat betreft de filosofie en wat wij ervan willen, solide en daar moeten we verder op bouwen. De wijzigingen aan de vloer zorgen voor vrij drastische veranderingen van de luchtstromen, maar ook dat geldt voor iedereen. We moeten er zo goed mogelijk mee omgaan, maar in de basis proberen we gewoon verder te bouwen op de filosofie die we al hadden. Er is nog best veel ruimte om dingen te doen binnen de regels.”