Dakar update stage 1: Zware dag met veel stenen

door Tim Koenders
Dakar-Rally-2021-Stage-1-Tim-en-Tom-Coronel-002

Op zondag 3 januari begon de Dakar-rally 2021. De eerste stage was gelijk een hele zware met veel stenen, dit leidde tot veel lekke banden. Bij de motoren en de trucks was er geen goede start voor de winnaar van vorig jaar. Bij de auto’s deelde Mini de eerste tik uit aan Toyota.

Motoren

Ricky Brabec won in 2020 bij de motoren. In 2021 begon de Amerikaan erg goed. Tijdens de proloog op zaterdag liet hij de snelste tijd noteren en moest gister als eerste starten. Dat ging al een stuk minder goed. Brabec had veel moeite met de navigatie en verloor veel tijd, hij eindigde als 24ste. KTM was in de eerste echte stage dominant, drie motoren bij de eerste vier onder leiding van Toby Price. Hij won de eerste echte stage van de Dakar in 2021.

Spierings was van de twee Nederlandse deelnemers het snelste, hij verloor 55 minuten op Price en staat op plek 46 in het klassement. Olaf Harmsen rijdt de Dakar puur om te finishen, hij eindigde op ruim twee uur achterstand. Zelf was hij wel tevreden over zijn dag. Na de eerste stage gaf hij aan dat het een zware dag was. “Tussen kilometer 92 en 119 zouden er stenen zijn, dus ik keek uit naar kilometer 119 maar er kwam geen einde aan de grote stenen.”

Auto’s

De eerste stage bij de auto’s werd gekenmerkt door de vele lekke banden. De Toyota ’s hadden een erg zware dag. De Villiers was de snelste Toyota op plek acht op tien minuten van de winnaar. De Mini’s moesten een stuk later starten. Zij maakten gebruik van de sporen en wisten veel tijd te winnen. Uiteindelijk werd het een één twee voor Mini. Sainz was net iets sneller dan Peterhansel.

Ten Brinke verliest veel tijd op zijn concurrenten. Door drie vroege lekke banden kon hij de laatste 150 kilometer niet voluit rijden, uiteindelijk verloor hij 23 minuten. Erik van Loon leek op weg naar een mooi resultaat, halverwege stond hij op P6. Maar toen ging het mis, de stuurstang brak na contact met een steen en van Loon kon niet meer sturen. Hierdoor raakte hij op hoge snelheid een rots. Uiteindelijk heeft hij de stage nog wel uit kunnen rijden maar kwam op grote achterstand binnen.

De gebroeders Coronel sloten de eerste echte dag af als 37ste. Tim liet weten erg tevreden te zijn. “Het is pas de eerste dag, we hebben er nog elf te gaan dus rustig aan naar voren. We zijn vandaag ook nog twee keer gestopt, waaronder voor Erik van Loon die grote problemen had. We hebben ons ritme gevonden.” Tom liet weten dat de dag van gisteren erg goed voor het zelfvertrouwen was. “We zagen iedereen stilstaan met lekke banden maar wij konden zonder problemen doorrijden, we hebben geen één keer lek gereden. De auto was goed, Tim was goed dus we zijn klaar voor het echte werk.”

Trucks

De winnaar van 2020 bij de motoren had geen sterke dag maar bij de trucks was het nog erger. Karginov, die vorig jaar de Dakar wist te winnen, verloor anderhalf uur en is nagenoeg afgeschreven voor de eindoverwinning. Kamaz was alsnog de snelste, Sotnikov was namelijk de snelste in de eerste echte stage. De Nederlanders zaten er allemaal goed bij.

Gert Huzink leek op weg naar de top 3 totdat hij een lekke band kreeg. Deze kon niet snel vervangen worden aangezien de krik niet deed wat die zou moeten doen. Uiteindelijk kwam Huzink als dertiende binnen op ruim driekwartier achterstand. Martin van den Brink was de snelste Nederlander, hij eindigde op de achtste plaats. Mitchel, zijn zoon van 18, deed het rustig aan en maakte geen fouten. Van den Heuvel, Huzink, de Groot en de Baar eindigden allen dicht bij elkaar net buiten de top 10.

Van den Heuvel heeft laten weten deels tevreden te zijn met de eerste dag. Hij eindigde als elfde maar zag al genoeg deelnemers voor wie het avontuur er al op zit. “Het was de bedoeling niet lek te rijden maar dat is niet gelukt, maar volgens mij is er bijna niemand die dat wel gelukt is. We mogen zeker niet klagen.” Ook Richard de Groot was tevreden, hij eindigde als veertiende en reed net als van den Heuvel twee keer lek. “We moesten het op het einde wat rustiger aan doen vanwege het beperkte aantal banden maar we zijn zeer tevreden na de eerste dag.”

door Tim Koenders

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden