Red Bull Racing heeft extra vermogen dankzij benzinetruc

De Italiaanse tak van Motorsport heeft de Honda-motor geanalyseerd en ontdekte een truc aan het benzineverbruik van de Japanse krachtbron.

Tijdens het loslaten van het gas blijft de Honda-krachtbron iets benzine verbruiken. Hierdoor neemt natuurlijk het brandstofverbruik toe, maar het zorgt er ook voor dat de MGU-K meer elektriciteit kan opwekken en de 160pk langer kan gebruiken over een ronde.

Wat verder is opgevallen is dat Honda de twee uitlaatpijpen onder de bovenste stang van de achterophanging heeft verplaatst, wat voor een kleine blow-off zorgt richting de diffuser.  Dit zorgt voor een kleine toename aan downforce.

Het geluid van de Honda-motor, zeker bij lage toerenaantallen, is erg aanwezig en anders dan bij de andere motorfabrikanten. Het klinkt net of er cilinders van de motor open blijven  staan, zeker in bochten met een lage snelheid wanneer de coureur het gaspedaal los laat.

Doordat Red Bull iets meer brandstof verbruikt dankzij dit systeem, moet het de race starten met iets meer brandstof aan boord, waardoor de auto zwaarder is. Ook moet er iets beter gelet worden op het brandstofverbruik over de gehele race gezien. Maar het is duidelijk dat de Honda-motor over het algemeen minder verbruikt dan de andere fabrikanten, dus de Japanners hebben zichzelf deze ‘luxe’ toegestaan. Niet alleen dat, maar de extra benzine kan ook worden gebruikt om de verbrandingsmotor te koelen.

De positieve effecten zijn groter dan de negatieve effecten, waardoor deze aspecten van de motor ook één van de sterke punten zullen zijn in 2021.