Wolff: Rondetijden in 2021 zeker niet sneller dan in 2020

Een foto van Mercedes teambaas Toto Wolff
(c) Mercedes AMG Petronas F1 / Sebastian Kawka

In 2021 zullen de Formule 1-bolides zeker niet sneller zijn dan in 2020, zo meent Mercedes-teambaas Toto Wolff in gesprek met Autosport. De nieuwe regels die vanaf 2021 ingaan zorgen ervoor dat de downforce van de bolides met ongeveer 10 procent verminderd wordt. Dat wordt gedaan om de Pirelli-banden minder te belasten met als gevolg dat de auto’s naar alle waarschijnlijkheid snelheid zullen verliezen.

Onder andere de vloer, de brake ducts en de diffusers zullen wijzigingen ondergaan. Alle nieuwe veranderingen bij elkaar zorgen ervoor dat de bolides zo’n 10 procent aan downforce verliezen. Het is aan de teams om dat verschil zoveel mogelijk op te vangen. Mercedes-teambaas Toto Wolff denkt echter niet dat er genoeg rondetijd terug gevonden kan worden om toch sneller te zijn in 2021.

Een foto van Mercedes teambaas Toto Wolff
(c) Mercedes AMG Petronas F1 / Steve Etherington

“De auto’s zullen in 2021 zeker niet sneller zijn dan in 2020. De aerodynamische veranderingen aan de vloer rond de banden zijn aanzienlijk en het zal even duren tot we die achterstand ingehaald hebben.” De teambaas stelt dat Mercedes nog volop in het ontwikkelingsproces voor 2021 zit, maar dat hij nu al betwijfelt of de snelheid van 2020 geëvenaard kan worden.

“Met de nieuwe banden van Pirelli in mijn achterhoofd denk ik dat we niet meteen in de buurt zullen komen van de rondetijden die er in 2020 neergezet zijn. In ieder geval niet in de eerste helft van het seizoen.”

Williams: Banden langzamer, maar tijd kunnen we deels terugwinnen

Dave Robson, hoofd van vehicle performance bij het team van Williams, sluit zich aan bij Wolff. “Ik denk niet dat we een volle seconde langzamer zullen zijn, maar we zullen ook niet alle tijd die we verliezen terug kunnen winnen.”

(c) Williams F1

Ondanks het verlies wil Robson niet klagen over de veranderingen. “Als we naar de data en de aerodynamica kijken, zullen we de banden vast beter begrijpen. Dan kunnen we er ook beter mee omgaan en zullen we vast wat tijd terugwinnen. De nieuwe band blijft langzamer, maar dat is misschien zo verkeerd nog niet als de band zelf sterker is en langer meegaat.”