Ferrari onthult nieuwe SF21 vlak voor test in Barcelona

Het team van Ferrari heeft naar buiten gebracht dat het de bolide van volgend jaar gaat onthullen vlak voor de testdagen in Barcelona. De auto gaat de SF21 heten. 

Ferrari wil minimaal derde worden in het constructeurskampioenschap volgend seizoen, na een pijnlijk 2020. Om kosten te besparen vanwege de coronacrisis, worden er geen nieuwe auto’s gebouwd voor 2021. Wel mogen er aerodynamische aanpassingen worden gedaan en heeft ieder team twee tokens beschikbaar, om op een vlak te kunnen ontwikkelen.

”We hebben de naam van de auto van volgend jaar al besloten”, vertelt Binotto aan Motorsport. ”De auto gaat SF21 heten. Het is een heel simpele naam, omdat we denken dat volgend jaar een overgang is naar 2022. Laten we dus SF21 de naam van de auto houden. Het blijft zeker gedeeltelijk dezelfde auto met hetzelfde chassis.

”Volgend jaar gaan we de onthulling van de auto anders organiseren. We zullen eerst een evenement organiseren waar we het team en onze coureurs zullen presenteren aan onze fans, onze partners en de journalisten. Maar we willen een tweede evenement organiseren, en dat zou direct bij de wintertest in Barcelona kunnen zijn, waar we de auto zullen onthullen.”

Ferrari hoopt met een verbeterde motor weer derde te kunnen worden bij de constructeurs. Dat is de minimale doelstelling voor de Scuderia.

”Ik kan bevestigen dat de motor goed loopt,” zei hij. ”Ik denk dat het qua prestaties goed is ontwikkelt. Een grote stap vergeleken met 2020. Ik denk dat we weer competitief zullen zijn als krachtbron. Ik denk dat we niet de slechtste motor zullen hebben van het veld, dat is het gevoel dat ik kreeg van de cijfers die ik heb gezien. Maar ik kan niet weten wat de anderen doen.”

Ook de drag van de auto was een groot probleem het afgelopen seizoen. Ook daar is de weerstand op een andere manier aangepakt voor de nieuwe auto.

“We proberen ons best te doen om in ieder geval de zwakke punten van de 2020-auto voor volgend jaar aan te pakken”, zegt Binotto. ”Bij het aanpakken van de zwakke punten heb ik de krachtbron meer dan eens genoemd. Maar de weerstand van de auto was heel, heel hoog in 2020. En ik denk dat als je naar de auto uit 2021 kijkt, de weerstand op een hele andere manier is aangepakt”, besluit Binotto.