Gedreven Alonso pusht Renault al met oog op 2022

(c) Renault F1

Fernando Alonso lijkt helemaal klaar voor zijn rentree in de Formule 1. Niet alleen heeft de Spanjaard de afgelopen weken al meerdere keren een twee jaar oude Renault aan de tand gevoeld, ook op de fabriek drukt de tweevoudig wereldkampioen zijn stempel al op het team. Alonso heeft aangedrongen om direct op 1 januari al te starten met het testen van de 2022-auto in de windtunnel.

Alonso maakt in 2021 na een afwezigheid twee seizoenen zijn comeback bij het team waar hij zijn grootste successen mee boekte: Renault (volgend jaar hernoemd tot Alpine). Volgens Renault Executive Director Marcin Budkowski staat Alonso niet alleen te trappelen om weer achter het stuur te kruipen, maar is hij ook zeer gedreven om successen te boeken met het Franse team.

Renault en Alonso zien daarbij vooral kansen voor het seizoen 2022, als het reglement op zijn kop gaat. De teams mogen echter de auto voor dat seizoen nu nog niet testen in de windtunnel. Alonso heeft daarom Renault gevraagd om op 1 januari 2021, de datum waarop er gestart mag worden, direct te beginnen met testen.

“We waren in de windtunnel toen hij vroeg of we de 2022-auto al mochten testen”, aldus Budkowski tegenover F1.com. “We zeiden dat het niet kon in verband met de reglementen, maar dat het vanaf 1 januari wel mogelijk is. Hij vroeg of we vanaf die datum ook daadwerkelijk zouden starten. Ik antwoordde dat we dat normaal niet doen, maar dit jaar wellicht wel omdat het hét jaar is. Hij zei dat we op 1 januari al moeten beginnen en dat hij naar de fabriek zou komen om ons te helpen. Dat geeft aan hoe gemotiveerd Fernando is.”

Renault is er alles aan gelegen om Alonso in een gespreid bed terug te laten keren. De Spanjaard kreeg daarom de gelegenheid om diverse malen te testen met een twee jaar oude Renault. “Het geeft ons de kans om met hem te werken aan dingen zoals het stuurwiel, zijn zitpositie en om onze procedures te oefenen”, legt Budkowski uit. “Het lijkt eenvoudig, maar hoe vaker we deze dingen oefenen, des te meer tijd we hebben tijdens de wintertest. We hebben slechts drie testdagen, verdeeld over de twee coureurs. Dus alles wat hij nu al opsteekt over procedures en andere dingen die wellicht anders zijn dan hij gewend was, kunnen alleen maar in ons voordeel werken.”