Vijf nieuwe circuits die kwamen… en weer verdwenen

SI201412168783_news

Met de Grand Prix van Saudi-Arabië in Jeddah is er weer een gloednieuw circuit aan de kalender toegevoegd. Maar is het circuit een blijvertje, of ondergaat het hetzelfde lot als een aantal andere circuits? Grand Prix Radio blikt terug op vijf nieuwe circuits die de afgelopen 20 jaar aan de kalender werden toegevoegd… en weer verdwenen.

Valencia Street Circuit (2008-2012)

Op het toppunt van Alonso mania in 2007 (hij werd in 2005 en 2006 wereldkampioen bij Renault) werd een contract voor zeven jaar getekend om een tweede Grand Prix op Spaanse bodem te houden. De jachthaven van Valencia, speciaal aangelegd voor de prestigieuze America’s Cup zeilwedstrijd, werd gekozen als het decor van wat de Europese Grand Prix zou gaan heten. Een deel van het circuit zou over bestaande wegen lopen, een ander deel werd speciaal aangelegd.

Het 25 bochten tellende semi-stratencircuit, ontworpen door Hermann Tilke, hoste in 2008 voor de eerste maal een Formule 1 race. De wedstrijd werd gewonnen door Felipe Massa. Tot zeven keer zou het echter nooit komen. De glitter and glamour van andere stratencircuits zoals Monaco en Singapore was ver te zoeken en ook kon het circuit rekenen op felle kritiek van zowel coureurs als fans. In 2012 werd er voor de laatste maal gereden. Meest memorabele moment is waarschijnlijk de enorme crash van Mark Webber. De Australiër reed in de Red Bull vol in de achterkant van achterblijver Heikki Kovalainen, ging airborne en klapte hard in de bandenstapel.

Korean International Circuit (2010-2013)

Ook het Korean International Circuit is ontworpen door Hermann Tilke en werd in 2010 geopend voor de allereerste Grand Prix in Zuid-Korea. Het circuit nabij Yeongam zou deels over een permanent circuit gaan en deels door een nog te ontwikkelen stadsgebied. In aanloop naar de eerste editie waren er echter grote problemen bij de aanleg van het circuit. Na inspectie van de FIA, slechts tien dagen voorafgaand aan de race, kreeg de organisatie groen licht om de Grand Prix plaats te laten vinden.

De eerste Koreaanse Grand Prix werd in verband met zware regenval achter de safety car gestart. Sebastian Vettel leek op de overwinning af te stevenen, maar een motorisch probleem gooide roet in het eten. Ferrari coureur Fernando Alonso wist de race te winnen. Vettel weet in de daaropvolgende jaren sportieve revanche te halen. Hij won de race in 2011, 2012 en 2013.

In 2014 en 2015 staat Zuid-Korea nog op de voorlopige kalender, maar uiteindelijk trekt de lokale organisatie na slechts vier edities zelf de stekker uit het organiseren van de Grand Prix.

Buddh International Circuit (2011-2013)

In 2011 werd er voor de eerste keer een Grand Prix op Indiase bodem verreden. Het door Tilke ontworpen Buddh International Circuit werd lovend ontvangen door de coureurs. Het circuit kende hoogteverschillen, uitdagende bochten en mogelijkheden tot inhalen. Oud-wereldkampioen Jenson Button bestempelde het als een van de moeilijkste banen op de kalender, terwijl Lewis Hamilton het zelfs vergeleek met Spa-Francorchamps.

Toch werd de Grand Prix van India slechts drie maal verreden. Alle drie de edities werden gewonnen door Sebastian Vettel in de Red Bull. Voor de Duitser zal 2013 een memorabel jaar blijven, want hij pakte in India zijn vierde wereldtitel op rij.

Alhoewel de race ook voor 2014 op de kalender stond, werd deze afgelast in verband met problemen met de lokale belastingdienst. In een langlopende zaak aan het Indiase hooggerechtshof werd uiteindelijk besloten dat de organisatie nog vele miljoenen aan belasting moet afdragen. Die financiële klap kwam men niet meer te boven.

Istanbul Park (2005 - 2011)

In 2005 wordt voor de eerste maal de Turkse Grand Prix verreden op het door Hermann Tilke ontworpen circuit. Istanbul Park ontvangt positieve kritieken van de coureurs en wordt gezien als een van de betere ‘Tilke domes’. Vooral bocht 8, vier keer volgas linksaf, maakt indruk.

Kimi Räikkönen wist in de McLaren de allereerste Turkse Grand Prix te winnen. Felipe Massa won in totaal drie maal op Istanbul Park. De grootste controverse was er in 2010. Red Bull teamgenoten Sebastian Vettel en Mark Webber reden elkaar in een gevecht om de leiding van de baan. Vettel viel uit, Webber werd uiteindelijk nog derde.

De lokale organisatie en de Formule 1 konden het na zeven edities niet eens worden over een nieuw contract en was het voorlopig over en uit voor de Turkse Grand Prix. In 2020 werd bekend dat Istanbul Park eenmalig terug zal keren op de kalender in verband met de COVID-19 pandemie.

Hanoi Street Circuit (2020)

Het stratencircuit van Hanoi was in 2020 helemaal klaar om de allereerste Grand Prix van Vietnam te organiseren. De coronacrisis gooide echter roet in het eten, waardoor de race zou doorschuiven naar het volgende seizoen. Of toch niet? De verbazing was dan ook groot dat op de kalender voor 2021 Vietnam ontbrak. Nguyen Duc Chung, nauw betrokken bij de organisatie van de race, werd in de zomer gearresteerd op verdenking van corruptie. En dus zou het best kunnen dat de Grand Prix van Vietnam definitief van de kalender verdwijnt, zonder dat er ooit een meter is gereden.

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden