Hamilton wint op Imola na tactische zet, Verstappen valt uit

(c) Mercedes

Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van Emilia Romagna op het circuit van Imola gewonnen. De Brit zag de keuze voor een lange eerste stint mede door een virtual safety car periode beloond worden. Max Verstappen crashte met een klapband uit de race. Bottas werd daardoor tweede, Ricciardo belandde wederom op het podium. Voor Mercedes betekent de één-twee het winnen van de zevende constructeurstitel op rij.

Valtteri Bottas startte de race van pole position en behield de leiding na de eerste chicane. Hamilton kende een matige start, waardoor Max Verstappen kon doorschuiven naar de tweede plaats. Problemen waren er direct voor Stroll en Magnussen. Stroll verloor zijn voorvleugel na een touché met Ocon. Magnussen werd in Tosa door Vettel achterstevoren getikt en moest achteraan het veld weer aansluiten.

De top drie sloeg direct een groot gat naar Daniel Ricciardo, die bij de start Gasly had verschalkt. De Fransman moest in de negende ronde van de race een nieuwe teleurstelling verwerken, omdat hij de opdracht kreeg van het team om de auto in de garage te parkeren met technische problemen.

In de 19e ronde van de race dook Verstappen als eerste van het leidende trio naar binnen om te wisselen naar de harde band. Raceleider Bottas anticipeerde en volgde een ronde later. De Mercedes-coureur kwam voor de Nederlander weer de baan op.

Verstappen leek zich comfortabel te voelen op de harde band, want de Nederlander voerde de druk flink op bij Bottas. Hamilton besloot zijn stint flink te verlengen en noteerde de ene snelle rondetijd na de ander in een poging om voor zijn teamgenoot weer op de baan te komen. Hamilton had zich al virtueel naar de leiding gereden, toen een virtual safety car situatie in verband met het uitvallen van Esteban Ocon de Brit definitief in de kaart speelde.

In de 43e ronde bezweek Bottas alsnog onder de druk van Verstappen. De Fin belandde met twee wielen naast de baan en zag de Red Bull Racing coureur langszij komen op het rechte stuk. Voor Verstappen eindigde nog geen tien ronden later de race alsnog in mineur. De achterband van de Red Bull gaf de geest, waarna de Nederlander in de grindbak eindigde. In de daaropvolgende safety car kwam het hele veld binnen voor een pitstop. Hamilton behield maar nipt de leiding ten opzichte van zijn teamgenoot. De safety car fase bleek ook het Waterloo voor George Russell. De Williams-coureur probeerde zijn banden achter de safety car op te warmen, maar belandde in de muur.

De race werd met nog zes ronden te gaan werd de race hervat. Albon kende een matige herstart en spinde bij het uitkomen van de Villeneuve chicane. Kvyat, geholpen door de zachte band sneed ondertussen als een warm mes door de boter en schoof op naar P4. De Rus leek even Daniel Ricciardo te kunnen bedreigen voor het podium, maar de Renault-coureur hield stand en veroverde zijn tweede P3 van het seizoen. Vooraan veranderde er ook niets meer. Hamilton boekte opnieuw een overwinning en breidt zijn voorsprong op teamgenoot Bottas in het wereldkampioenschap verder uit. Mercedes veroverde dankzij de één-twee voor het zevende jaar op rij het constructeurskampioenschap.

(c) F1