Grosjean kijkt verder om zich heen, IndyCar een optie

(c) Haas F1

Romain Grosjean continueert zijn zoektocht om een racestoeltje buiten de Formule 1 te bemachtigen. Waar de Fransman eerder al interesse toonde in de Formule E en het hypercar project van Peugeot, voegt de Haas-coureur daar nu ook de IndyCar aan toe. “De rijder speelt er een belangrijkere rol.”

Het Haas Formule 1-team maakte onlangs bekend in 2021 niet verder te gaan met de huidige rijders Kevin Magnussen en Romain Grosjean. Met slechts nog een paar stoeltjes op de Formule 1-grid te vullen lijkt de tijd van de 34-jarige Fransman er op te zitten in de koningsklasse van de autosport. En dus zal de Haas-coureur naar opties in andere raceklassen moeten kijken. Grosjean liet eerder doorschemeren interesse te hebben in de Formule E en het WEC-kampioenschap. Aan dat lijstje wordt nu de IndyCar, de Amerikaanse raceklasse waar de Nederlander Rinus van Kalmthout aan meedoet, toegevoegd.

In een interview met The Race laat Grosjean weten de IndyCar nu als interessante mogelijkheid te zien, omdat het aantal races op ovals op de 2021-kalender beperkt is tot slechts vier: “Ja, ik heb naar de mogelijkheden gekeken in de IndyCar. Ik heb wat contact gehad, waarvan een paar interessant. Ik heb er eigenlijk wel spijt van dat ik niet eerder naar de IndyCar-kalender heb gekeken, want er staan er slechts twee speedways en één korte oval op. Maar de kans is nog niet voorbij en het is iets wat ik in overweging zou nemen.”

De Fransman moet dan wel snel in actie komen, omdat het IndyCar-veld ook steeds verder gevuld raakt. Grosjean laat weten dat hij vooral weer plezier in het racen wil hebben en mee wil vechten voor de overwinning: “Het ene team is beter dan de andere, maar iedereen maakt een kans om te winnen. Ik heb gesproken met Marcus Ericsson en hij liet me weten dat hij ervan genoot, dat het een andere rijstijl vergt, maar dat de rijder ook een belangrijkere rol speelt.”

Voor Grosjean is een uitstapje buiten de Formule 1 geen onbekend terrein. Na zijn debuut voor Renault in 2009 reed de Fransman in de AutoGP, het FIA GT-kampioenschap en de GP2 Asia series. In 2012 keerde hij terug bij Lotus (dat het team van Renault had overgenomen) en scoorde met dat team tien podiums.