De balans na tien races: Racing Point maakt grootste stappen

(c) Twitter Mercedes-AMG F1

Het Formule 1 seizoen heeft er alweer tien races op zitten. Er waren knotsgekke wedstrijden, er was een verrassende winnaar en er werd op een nieuw circuit gereden. Tijd om de balans op te maken en te kijken hoe de teams het er ten opzichte van 2019 vanaf brengen.

In het overzicht kijken we naar het behaalde aantal punten op basis van de eerste tien Grands Prix van 2020 ten opzichte van 2019. En alhoewel de kalender van beide seizoenen niet overeenkomt zijn er toch interessante conclusies te trekken uit de teamprestaties. Want hoewel door de dominantie van Mercedes veel hetzelfde lijkt te zijn gebleven, zijn er toch grote veranderingen zichtbaar.

Racing Point (104 punten, +85)

De ‘grootste sprong voorwaarts’ award gaat naar Racing Point. Het team was natuurlijk niet vrij van controverse met het kopiëren van de Mercedes, maar ziet die aanpak wel beloond worden met 85 punten meer dan vorig jaar. Hoogtepunt is voorlopig de derde plaats van Lance Stroll tijdens de Italiaanse Grand Prix.

Renault (99 punten, +60)

De strijd om het middenveld is dit jaar zowaar nog spannender dan vorig seizoen. Renault lijkt zich daarbij steeds vaker te mengen om de ‘best of the rest’ positie achter Mercedes en Red Bull. Het leverde het Franse team nog geen podium op, maar met de recente vorm en de goede resultaten van voornamelijk Ricciardo zal dat een kwestie van tijd zijn.

McLaren (106 punten, +46)

McLaren staat op dit moment knap derde in de constructeursstand en heeft 46 punten meer in de tas dan vorig jaar. Podiumplekken waren er voor Norris in Oostenrijk en Sainz in Italië. De Britse renstal was in Monza zelfs dichtbij de eerste overwinning sinds Brazilië 2012. De twee recente nul scores van Sainz doen het team uit Woking wel pijn.

AlphaTauri (59 punten, +40)

Dat sprookjes bestaan bewees Pierre Gasly in Monza. De Fransman pakte zijn eerste overwinning en was met de bijbehorende 25 punten medeverantwoordelijk voor de sprong voorwaarts die AlphaTauri heeft gemaakt. Het team is sowieso bezig aan een uitstekend seizoen en dat wordt beloond met 40 punten meer dan in 2019.

Red Bull (192 punten, +1)

Het team van Red Bull scoorde voorlopig slechts één punt meer dan vorig seizoen. Drie uitvalbeuren van Verstappen ten gevolge van de haperende Honda motor lijken daar debet aan. Daarbij moet het team het vooral hebben van de resultaten van de Nederlander, alhoewel teamgenoot Albon tijdens de Toscaanse Grand Prix zijn eerste podium haalde.

Williams (0 punten, +0)

Williams staat steady op nul punten. Maar dat het aantal gescoorde punten niet altijd alles zegt blijkt wel bij de Britse renstal. Williams rijdt allang niet meer kansloos achteraan en Russell is zelfs regelmatig te vinden in het tweede deel van de kwalificatie. Het is wachten op de eerste punten dit seizoen.

Haas (1 punt, -15)

De teams uitgerust met een Ferrari motor hebben klappen gehad. Haas schraapte tijdens de Grand Prix van Hongarije het enige puntje van het seizoen binnen. De Amerikaanse formatie wist de afgelopen seizoenen nog regelmatig te verrassen, maar bungelt nu achteraan de grid en scoorde daardoor 15 punten minder dan vorig jaar.

Alfa Romeo (26 punten, -22)

Ook Alfa Romeo kan niet ontsnappen aan het gebrek aan vermogen van de Ferrari motor. Wisten Räikkönen en Giovinazzi vorig seizoen nog regelmatig punten te sprokkelen, hoe anders is het dit jaar. De Italiaanse renstal moet het doen met slechts twee negende plaatsen.

Mercedes (366 punten, -41)

Ja, het team van Mercedes is nog steeds de dominante factor op de grid, ook zonder party mode. Toch laat de Duitse formatie dit seizoen regelmatig een steekje vallen. Alhoewel Hamilton en Bottas samen acht van de tien races wonnen, waren daar maar drie één-twee-finishes bij. Vorig seizoen waren dat er maar liefst zeven. En dus scoort Mercedes 41 punten minder.

Ferrari (74 punten, -169)

De hardste klappen vallen bij Ferrari: het team scoort maar liefst 169 punten minder dan vorig jaar. Na de controverse rondom de motor is de Scuderia de weg volledig kwijt en worstelen Leclerc en Vettel zichtbaar met de bolide. Hoewel Leclerc in Oostenrijk nog het podium beklom, scoort zijn Duitse teamgenoot met moeite punten. De vele nul scores en zelfs uitschakeling in het eerste deel van de kwalificatie zijn natuurlijk niet-Ferrari waardig.