Brawn: “Betere oplossing vinden voor bocht 2 Sotsji”

(c) McLaren

Ross Brawn verwacht dat de FIA een oplossing gaat zoeken voor de uitloopstrook in tweede bocht van het circuit in Sotsji. De rechter knik was tijdens de Russische Grand Prix diverse keren onderdeel van gesprek in verband met de track limits.

Al meerdere jaren wordt er gezocht naar de ideale oplossing voor de tweede bocht van Sochi Autodrom. De bocht ligt aan het einde van een lang recht stuk en dus schieten de coureurs nog wel eens rechtdoor bij een remfout. Een speciale route over de uitloopstrook moest er voor zorgen dat de rijders geen voordeel halen uit het afsnijden van de bocht.

Ook tijdens de Russische Grand Prix van dit jaar bleek het weer de scherprechter. Tijdens de kwalificatie werden al meerdere coureurs op de vingers getikt, omdat zij niet de aangewezen route hadden gebruikt. Bij de start van de race slalomde Carlos Sainz wél tussen de piepschuimen borden door, maar zag daardoor zijn race ook eindigen in de muur. Daniel Ricciardo kreeg een tijdstraf voor het niet naleven van de track limits en later in de wedstrijd reed Romain Grosjean door de piepschuimen borden heen, waarna een korte Virtual Safety Car fase volgde.

Formula 1 Managing Director Ross Brawn schrijft in zijn column voor de F1-website dat er iets moet veranderen, maar dat de oplossing niet eenvoudig is. “Er is een aantal omstreden plekken op dit circuit. Ik weet dat de FIA naar de incidenten in bocht 2 kijkt om te zien of er een betere oplossing is. Het is een constante strijd om ervoor te zorgen dat de coureurs geen misbruik maken van de track limits. Ze doen dat niet als er een grindbak ligt, maar wel als er asfalt ligt. Echter, als je overal grindbakken neerlegt dan wordt het grind op de baan geworpen of kunnen auto’s niet meer terugkeren op het circuit. En dat willen we niet.”

“Het is dus kiezen tussen twee kwaden”, vervolgt Brawn. “In principe is asfalt de beste oplossing, maar we moeten track limits instellen zodat coureurs geen misbruik maken van de uitloopstrook. Als je een bocht instuurt en je weet dat een uitstapje over het asfalt het ergste is dat je kan overkomen, dan neem je meer risico in die bocht. Ik weet zeker dat de FIA en Michael Masi zullen kijken of er een betere oplossing is voor bocht 2.”