F1 aan Tafel: ”Jonge rijders moeten meer kilometers maken”

F1 aan Tafel: Mattie Valk, Jeroen van Inkel, Olav Mol, Jack Plooij en Jeroen Mul
F1 aan Tafel: Mattie Valk, Jeroen van Inkel, Olav Mol, Jack Plooij en Jeroen Mul

Deze week in ‘F1 aan Tafel’, de podcast van Grand Prix Radio, wordt de exit clausule van Max Verstappen besproken, Fernando Alonso en de Young Drivers Test en er wordt vooruitgeblikt naar de Grand Prix van Sotsji. Vanuit de Harbour Club te Vinkeveen met als gasten: Rudy van Buren: Sim tester F1, Huub van Ballegooy: Producer Talpa en F1-liefhebber, Ronald Molendijk: Muziekproducent en Olav Mol: F1-commentator ZiggoSport. Presentatie: Mattie Valk.

In de uitzending werd de exit clausule, die Verstappen in zijn contract heeft staan, besproken.

”Die regel in contracten staat er altijd in”, trapt Olav af. ”Als een team geen winnende auto levert dan heb je clausules dat je eruit mag. Je maakt een contract niet om door te gaan met elkaar, maar als het niet gaat hoe gaan we dan uit elkaar. Ik zie het niet snel gebeuren dat je overstapt naar iemand, waarvan je niet weet wat voor auto er in 2022 staat. Persoonlijk denk ik dat de Verstappens redelijk trouw zijn aan de mensen die ze erin hebben gebracht. Tuurlijk moeten ze ervoor zorgen dat hij tevreden is en tevreden blijft, maar reken maar van mij dat je bij niemand aan de kant van Red Bull en Honda hoeft te vertellen dat er een tandje bij moet.”

Huub is het met Olav eens: ”Het is een probleem wat eigenlijk al vijf jaar aan de hand is. Er is altijd een escape clausule in het contract, maar de grote vraag is waar zou hij naartoe moeten? Het is zo dat je voor het vijfde jaar in dezelfde situatie zit en Red Bull levert niet wat ze zeggen dat willen leveren.”

Ook Rudy denkt dat Verstappen geen alternatief heeft op dit moment: ”Nee ik zie geen kans waar dat zou moeten gebeuren. Bottas blijft zitten, Hamilton gaat nog een aantal jaar door en ik denk dat er maar één auto is waarvan je met zekerheid kan zeggen dat die competitief is in 2022 en dat is Mercedes. Een beter alternatief zie ik op dit moment ook niet.”

Het team van Renault heeft bij de FIA gevraagd of Fernando Alonso de Young Driver Test mag doen, om zich voor te bereiden op zijn comeback in de Formule 1. De heren aan tafel vinden dat dit een slecht signaal zou zijn richting de jonge coureurs.

”Ik zie het niet gebeuren en ik denk niet dat een coureur als Alonso het nodig heeft”, begint Rudy. ”Hij stapt in en hij doet het gewoon. Er zitten ook zes of zeven coureurs in het junior programma en ik kan het me goed voorstellen dat die het niet leuk vinden, als die ‘oude’ Alonso hun plek in pikt. Ik vind dat die jongens een kans verdienen en moeten krijgen.”

Olav ziet aan Nicholas Latifi dat de jonge coureur nu te weinig kilometers maken, voordat ze de stap kunnen maken naar de Formule 1.

”Ik denk dat het een publicitaire poging is en daar moet je een Young Driver Test niet voor gebruiken. Die jongens hebben het echt al lastig. Je ziet het aan Nicholas Latifi die in de GP2 geen hoogvlieger was. Maar die is enorm lang bezig nu om te proberen die Williams aan de praat te krijgen en dat heeft te maken met kilometergebrek. In het verleden reden coureurs duizenden kilometers en dat is nu vanwege de kosten niet meer.”

Volg F1 aan Tafel nu ook op Instagram!