Zandvoort update: Grade One-licentie, verbouwing en meer

Vandaag werd de media bijgepraat over de laatste ontwikkelingen rondom de Grand Prix van Nederland en het circuit in Zandvoort. Er werd gesproken over de afronding van de verbouwingen en over de Grade One-licentie. Daarnaast kwamen er nog een aantal punten aan bod zoals een naamsverandering en de verkoop van tickets.

Allereerst maakte Jan Lammers duidelijk dat er nog geen datum voor 2021 is. Zoals gebruikelijk wordt ook dit jaar de kalender aan het einde van het jaar bekend gemaakt. Lammers verwacht dat de Grand Prix van Nederland in mei verreden zal worden. Maar het kan ook zijn dat Zandvoort op een later moment op de kalender staat. Een Grand Prix zonder fans is namelijk iets wat niet voor te stellen is, de organisatie zal er alles aan doen om dat te voorkomen. Dus als dat betekent dat de Grand Prix later in het jaar verreden moet worden gaat dat misschien gebeuren. Beide partijen hebben nog twee maanden om een keuze te maken wanneer de Grand Prix van Nederland verreden gaat worden.

Verbouwing

Het circuit moest voor de terugkomst van de Formule 1 worden verbouwd. Door corona heeft de verbouwing iets langer geduurd dan verwacht maar dit was geen probleem omdat de Grand Prix toch niet verreden kon worden in mei. De laatste aanpassingen zijn gedaan en het circuit is nu helemaal klaar om de Formule 1 te verwelkomen. Er zijn de laatste maanden veel dingen afgerond op en rondom het circuit. Zo zijn de kerbs veranderd, de kerbs zijn op het begin lager gemaakt en hoe verder een coureur naar buiten gaat hoe meer last hij van de kerb zal krijgen. Dit maakt het voor de coureurs fijner om overheen te rijden. Ook zijn alle grindbakken vernieuwd, alle grindbakken zijn leeggehaald en opnieuw gevuld. Daarnaast zijn er, bijvoorbeeld in de laatste bocht, safety barriers toegevoegd. Dit is gedaan om het circuit veiliger te maken. Dan zijn er ook nog meerdere gebouwen bijgekomen. Bijvoorbeeld een tankstation bij het oprijden van het circuit.

Ook is het gebouw van race control afgerond, zijn de pitboxen vergroot en is er een zogenoemde Champions Lounge geplaatst. De Champions Lounge is een groot gebouw waar je een goed overzicht van het circuit hebt. Vanuit de Champions Lounge kun je recht over het rechte stuk kijken om te zien hoe de coureurs de Tarzan-bocht ingaan. De Champions Lounge is geplaatst in de laatste bocht waardoor het boven de duinen uitsteekt. Het is een echte eyecatcher voor de mensen rondom het circuit. De Champions Lounge is volledig duurzaam omdat het is hergebruikt. Als laatste heeft het circuit ook de mobiele medische ruimte afgerond.

Al deze verbouwingen zijn nodig geweest om een Grade One-licentie binnen te halen. Een circuit heeft zo’n licentie nodig om een Grand Prix te kunnen organiseren. Het circuit is 26 juni officieel gekeurd en op 7 juli kreeg het circuit te horen dat ze de Grade One-licentie officieel binnen hadden. Zandvoort is hierdoor officieel klaar voor de Formule 1.

Ticketverkoop en nieuwe naam

Eén miljoen mensen hebben aangegeven graag tickets te willen kopen voor de Grand Prix van Nederland. CM.com heeft de keuze gemaakt om de kaartverkoop anders te doen in vergelijking met andere evenementen. Mensen hebben twee weken de tijd gehad om aan te geven of ze tickets wilden hebben. Vervolgens werden er mensen uitgeloot die weer twee weken de tijd kregen om de tickets te betalen. Door corona kon de Grand Prix dit jaar helaas niet doorgaan. Hierdoor hadden mensen de mogelijkheid om de tickets weer in te leveren en het geld terug te krijgen. Slechts 5% van de mensen wilden het geld terug en die mensen hebben het geld inmiddels ook al weer op de rekening staan. Voor de mensen die denken dat er dus weer tickets beschikbaar zijn is er slecht nieuws. De tickets zijn namelijk alweer verkocht aan andere fans. CM.com wilde graag nog meer bijdragen aan het evenement en daarom heeft deze samenwerking ook geleid tot een naamsverandering van het circuit. Circuit Zandvoort heet na vandaag officieel CM.com Circuit Zandvoort.

Documentaire

Omdat de verbouwing een erg grote klus was heeft de organisatie besloten hier een documentaire over te maken. Binnenkort is de documentaire volledig te bekijken. Er is te zien hoe de verbouwing is verlopen en hoe de organisatie in samenwerking met VolkerWessels een circuit probeert te bouwen dat goed genoeg is om de Grand Prix van Nederland na 35 jaar weer op de kalender te krijgen.