Takuma Sato wint Indianapolis 500, Veekay eindigt 20e

(c) AP

De Indianapolis 500 is gewonnen door Takuma Sato. Na 200 rondes en 500 mijl kwam de Japanner als eerste over de finish, met Scott Dixon achter hem. Rinus Veekay wist zijn eerste Indy 500 te eindigen op plek 20.

Een andere maand en zonder fans: de 104e editie van de Indianapolis 500 was er niet een zoals alle andere. Toch klonken voorafgaand aan de race de vertrouwelijke woorden over de speakers: ‘Drivers, start your engines!’ The Greatest Spectacle In Racing stond op het punt om te beginnen.

Voor Nederland was het sowieso al een bijzondere editie; Rinus van Kalmthout had zich als vierde gekwalificeerd en leek goede kans te maken om vooraan mee te strijden. Alleen Marco Andretti, Scott Dixon en Takuma Sato stonden bij de start voor de Nederlander. Fernando Alonso begon zijn poging voor het winnen van de Triple Crown vanaf de 26e plek.


Bij de start wist Marco niet de leiding te behouden, Scott Dixon nam de eerste plek van hem over. Rinus verloor bij de start een plekje, maar heel veel betekende dat nog niet. Ed Carpenter kwam na twee ronden al de pits in, zijn auto vereiste wat pitwerk na contact met Veach. James Davison zorgde met een vlammende remschijf al snel voor een eerste caution, die gevolgd werd door een eerste serie pitstops.

Scott Dixon leidde de herstart, waarbij James Hinchcliffe onze Veekay’ verschalkte voor de vijfde plek. Niet veel later volgde er alweer een caution, toen Marcus Ericsson zijn wagen in de muur hing. Ditmaal dook bijna het hele veld de pits in, waarbij leider Dixon terugviel naar de achtste plek. Oliver Askew lag nu vooraan, maar Simon Pagenaud ging met gemak aan hem voorbij. Rinus had deze keer een betere herstart, in een driedik gevecht naar bocht 1 passeerde hij Hunter-Reay en Andretti. In ronde 45 kwamen Askew en Pagenaud naar binnen, waardoor de orde vooraan hersteld was. Dixon lag op kop, met achter hem Alexander Rossi en Rinus Veekay op plekken 2 en 3.

Rinus Veekay kwam even later binnen voor een pitstop, maar hij raakte de pitmuur en deels zijn crew. Kostbare seconden gingen verloren, maar gelukkig was zijn wagen nog in goede staat. Na een stop-go-penalty lag hij er echter wel door op twee rondes achterstand. Een tiental rondes later kwam de derde caution, toen Dalton Kellett de controle verloor en een volgende pitstopreeks triggerde.

De herstart die volgde was nog de meest chaotische van allemaal, toen Conor Daly spinde en Oliver Askew zijwaarts de muur invloog. De race lag toen enige tijd stil terwijl de baan weer werd schoongeveegd. Aan de kop van het veld was het na de herstart stuivertje wisselen voor de leiding tussen Dixon en Rossi. Niet veel later claimde Indianapolis zijn volgende slachtoffer in de naam van rookie Alex Palou. Alexander Rossi en Takuma Sato raakten elkaar vervolgens in de pitstraat, waarbij Rossi als straf het hele veld voorbij moest laten.

Rosenqvist was toen de leider, maar hij moest nog naar binnen voor een pitstop. Simon Pagenaud reed daarna zijn voorvleugel nog kapot op de achterkant van Hunter-Reay, waardoor de Fransman naar binnen moest. Rosenqvist bleef na zijn pitstop in de ‘lead-lap’, iets dat later in de race wellicht nog in zijn voordeel zou kunnen werken.

Alexander Rossi zorgde voor de volgende schok: de winnaar van 2016 lag er na een crash ook uit.


In ronde 155 was het nog altijd Dixon aan kop. Takuma Sato zat er nu ook goed bij op de tweede plek, wat even later zelfs de eerste werd. Ondertussen was Veekay bezig om zichzelf van een ronde achterstand te ontdoen. Vooraan draaide het uit op een strategisch steekspel, waarbij het leek dat Dixon zijn zaakjes het beste op orde had. Reëel gezien lag alleen Sato nog voor de Nieuw-Zeelander, en met 15 ronden te gaan zat Scott zo’n beetje in de Japanner zijn versnellingsbak. Ronde na ronde ging voorbij, vlak achter elkaar, maar Sato leek het in controle te hebben. 10 rondes nog te gaan, 5 rondes te gaan. Steeds dichter leek de Japanner in de buurt te komen van een tweede Indy 500-overwinning. Het zou de werkelijkheid worden voor de coureur van Rahal Letterman. Spencer Pigot crashte zwaar en de race eindigde achter de pace car. In slakkengang gingen de auto’s over de finish, Takuma Sato mocht naar victory lane.

De Japanner verdient door zijn overwinning ook 100 punten voor het Indycar kampioenschap. Scott Dixon staat hier nog aan de leiding.