Wolff denkt dat partymodeverbod de raceprestatie verbetert

(c) Mercedes AMG F1

Toto Wolff denkt dat Mercedes tijdens de race kan profiteren van het partymodeverbod. Volgens de Mercedes-teambaas wordt de motor door het verbod gespaard, waardoor tijdens de race meer gevraagd kan worden van de motor.

Vorige week werd bekend dat de FIA van plan is de teams te verplichten om zowel in de kwalificatie als in de race dezelfde motorinstelling te gebruiken. Dit betekent in zekere zin dat het gebruik van de beruchte ‘partymodes’ wordt verboden. De motoren kunnen immers niet een race lang in de meest agressieve stand staan. Volgens velen zou het plan van de FIA erop gericht zijn om het gat tussen Mercedes en rest te verkleinen. Wolff, de teambaas van Mercedes, schrikt echter niet van het plan.

“In de Formule 1 is het altijd zo geweest dat het terugtrekken van de leiders, of wat de vermoedelijke leiders zijn, iets is dat goed is voor de sport”, vertelt Wolff. “We zien het als een echte uitdaging. We hebben een goede kwalificatie-modus die ons in de laatste sessie wat meer kracht geeft. Als dat niet meer kan omdat alles verspreid moet worden over de race, dan is dat voor ons geen achterstand. Integendeel, we denken het te kunnen omzetten in meer prestatie tijdens de race. Dat is een grote uitdaging voor ons, die we zullen aangaan zodra de regel is geïmplementeerd.”

De Oostenrijker legt uit hoe Mercedes tijdens de race meer prestatie uit de motor kan halen. “Als je kunt voorkomen dat je krachtbron wordt beschadigd in die paar kwalificatieronden die je tot je beschikking hebt in Q3 en een enkele ronde in de race, dan gaan de schadecijfers dramatisch omlaag. Dus als we vijf ronden geen gebruik maken van de kwalificatie-modus, krijgen we in de race 25 ronden meer (motor)prestatie”, legt Wolff uit. “Je moet ook bedenken dat het (partymodeverbod red.) alle andere teams op dezelfde manier pijn doet, ook al doet het ons misschien meer pijn in de kwalificatie.”

Wolff weet overigens nog niet of Mercedes daadwerkelijk harder geraakt zal worden tijdens de kwalificatie dan andere teams. De teambaas is wel duidelijk over het voordeel dat het plan van de FIA met zich meebrengt. “Als we beperkt zullen worden in de kwalificatie-modus, dan zullen we sterker zijn in de race.”