FIA wil downforce niveau omlaag brengen in 2021

(c) McLaren

De FIA is van plan om het downforce niveau van de 2021-auto’s omlaag te brengen. Hierdoor kan de 2019-band van Pirelli ook volgend jaar gebruikt worden.

Net als dit jaar zullen de Formule 1-teams ook volgend jaar gebruik gaan maken van de 2019-banden van Pirelli. Eerder dit jaar heeft de FIA met de teams afgesproken dat de hoeveelheid downforce in 2021 teruggebracht gaat worden, om zo het gebruik van de 2019-banden mogelijk te maken. De toenemende hoeveelheid downforce zal de banden, die eigenlijk slechts ontworpen zijn voor het seizoen 2019, namelijk meer onder druk zetten. Het plan was om het downforce niveau in 2021 terug te brengen naar een niveau vergelijkbaar met het begin van het huidige seizoen. De FIA wil nu, na de bandenproblemen op Silverstone, de hoeveelheid downforce nog meer terugbrengen.

De geplande aanpassing is volgens de FIA namelijk niet voldoende om de veiligheid te garanderen. Peter Bayer, de Secretary General Sport van de FIA, heeft de teams in een brief op de hoogte gebracht van het plan. “We zijn dankbaar voor de steun die we als sport hebben gekregen van Pirelli en merken op dat we hen hebben gevraagd om voor het derde opeenvolgende seizoen dezelfde specificatie van banden te blijven leveren”, meldt Bayer in de brief. “We zijn van mening dat recente gebeurtenissen hebben aangetoond dat eerder overeengekomen aerodynamische veranderingen onvoldoende zijn, en daarom zijn we van plan om enkele verdere maatregelen ter vermindering van de downforce in te voeren, zoals toegestaan ​​door artikel 2.2 van de technische voorschriften van 2021.”

De FIA wil de wijziging doorvoeren om veiligheidsredenen (artikel 2.2). Dit betekent dat unanimiteit van de teams niet vereist is.