Nieuwe windtunnel McLaren loopt jaar achter op schema

Lando Norris Grand Prix Oostenrijk 2020
(c) McLaren F1

James Key, technisch directeur van McLaren, geeft bij Autosport aan dat de nieuwe windtunnel voor de Britse renstal een jaar achter op schema loopt. De vertraging komt door de gevolgen van het coronavirus. 

Vorig jaar kondigde het team aan dat het de faciliteiten wil gaan verbeteren in de fabriek in Woking. Onder meer moest er een nieuwe windtunnel worden gebouwd. McLaren heeft de afgelopen jaren de windtunnel van Toyota gebruikt in Keulen, maar men wil een eigen windtunnel in de eigen fabriek. Dit werd in gang gezet door teambaas Andreas Seidl, net toen hij bij het team kwam. Seidl vindt dat dit een belangrijke stap is om de auto beter te kunnen doorontwikkelen. De financiële gevolgen van het coronavirus hebben er echter toe geleid dat alle grote projecten, inclusief de bouw van de windtunnel, uitgesteld zijn.

”Deze verschillende CapEx-projecten beginnen langzaam weer op gang te komen”, legt Key uit. ”De wereld zit nog steeds in een hele bizarre situatie, dus dat heeft al die projecten uitgesteld. Volgens het oorspronkelijke plan zouden we onze tunnel volgend jaar hebben gehad, dus zouden we de ontwikkelingsperiode van de auto voor 2021 hebben gemist.”

”Ik denk dat je zou kunnen zeggen dat het in dat opzicht nu een vergelijkbare situatie zou zijn. Maar we zullen die extra technologie missen die je krijgt met een gloednieuwe faciliteit. Dus vanuit technisch oogpunt is het een beetje jammer. Ik denk dat de windtunnel een jaar later dan gepland klaar is”, besluit Key.