Regel over radiocommunicatie wordt wellicht aangepast

Guenther Steiner © Andy Hone / LAT Images

De FIA gaat bekijken of de regel, over de radiocommunicatie tussen het team en de coureur tijdens de opwarmronde, aangepast moet worden. Dit is ter sprake gekomen omdat beide coureurs van Haas F1 tijdens de Grand Prix van Hongarije zijn gestraft, omdat ze tijdens de opwarmronde informatie kregen vanaf de pitmuur. Mede door deze tactische zet scoorde Magnussen het eerste punt voor de Amerikaanse renstal. 

Deze regel is in 2017 ingevoerd om de coureur tijdens de opwarmronde geen hulp van buitenaf te laten krijgen. Dit is vooral gedaan zodat coureurs bij de start geen informatie krijgen over het ideale ‘bite point’ van de koppeling. Tijdens de opwarmronde mag er alleen informatie gegeven worden over veiligheid.

Na de Grand Prix van Hongarije kwam deze regel ter discussie. Het team van Haas besprak met Kevin Magnussen en Romain Grosjean tijdens de opwarmronde om naar binnen te komen voor droogweerbanden. Beide coureurs deden dit en moesten daardoor ook vanuit de pits starten. Na de race kregen ze echter een tijdstraf van tien seconden, waardoor Magnussen niet negende maar tiende werd. ”Ik denk niet dat een 10 seconde straf gepast was”, vertelt Guenther Steiner aan Autosport.

”We hebben tijd verloren, omdat we de pits in gingen en niet naar onze startposities terugkeerden. We hebben ons daarmee zelf bestraft en na de race kregen we nog een straf van tien seconden. Terwijl iemand een ander uit de race kan rijden en daar maar een straf van vijf seconden voor krijgt.” Steiner doelt op het incident tussen Alexander Albon en Kevin Magnussen tijdens de Britse Grand Prix. ”Dat vind ik niet eerlijk. We hebben het dit weekend bij de FIA aangekaart.”

Wedstrijdleider Michael Masi heeft nu bevestigd dat er opnieuw gaat worden gekeken naar de regelgeving.

”We zullen het bespreken zoals we doen met het gehele reglement. We bespreken alles dat van tijd tot tijd moet worden bijgewerkt, herzien en vernieuwd”, vertelt hij. “Dat proces is al aan de gang en we werken met alle teams, niet alleen met individuen.”

Masi benadrukt dat de FIA zelf met dit idee is gekomen om de regelgeving onder de loep te nemen.

”Het was geen verzoek van de teams, het was eigenlijk de FIA ​​die proactief suggereerde dat het iets is dat we samen opnieuw moeten beoordelen. De achtergrond van de regelgeving en hoe de regel tot stand is gekomen. Als het nodig wordt geacht dat het reglement moet worden aangepast, zullen we dat gaan doen”, besluit hij.