VT2 Grand Prix van Groot-Brittannië: Hamilton snelste, Verstappen 4de

hamilton
(c) Twitter Mercedes AMG Petronas F1

De tweede vrije training was er eentje die nog warmer was dan VT1. Het was Hamilton die de snelste tijd liet noteren gevolg door Bottas en Ricciardo. Verstappen zette de vierde tijd neer. VT2 eindigde voortijdig door problemen voor zowel Vettel als Giovinazzi.

Tijdens de tweede vrije training werd er gereden op een grote variatie aan banden. Veel coureurs kwamen op de mediums naar buiten om te kijken hoe deze zich houden tijdens warme weersomstandigheden. Ook de softs en de harde compound banden kwamen tevoorschijn, maar de voorkeur leek wel uit te gaan naar de mediums en de softs.

Het werd al snel druk op de baan en de tijdenlijst werd alsmaar voller. Het zal echter geen verrassing zijn dat met nog zestig minuten te gaan de Mercedessen het snelst waren gevolgd door Verstappen.

Iets om dit weekend in de gaten te houden, zijn de track limits. Een aantal coureurs zijn tijdens VT1 en VT2 hun tijd namelijk al kwijtgeraakt, omdat ze de track limits overschreden hebben. Voor Alexander Albon verliep ook de tweede vrije training moeizaam voor Albon. Hij zakte naar beneden in de tijdenlijst en kwam uit op een dertiende plek. Zijn tijd wist hij maar moeilijk te verbeteren.

Inmiddels is duidelijk dat de banden erg hard slijten. Zo roepen er zelfs coureurs, die op softs rijden, als je één rondje hard pusht dat de banden voor het einde van dat rondje al afgeschreven kunnen worden. Overal zijn strepen en slijtplekken op de banden te zien. Dat kan dus een interessante kwalificatie opleveren. Ook voor de race kan dit heel wat beloven. Als de banden zo snel slijten, zullen de pitstops en de timing daarvan een grote rol gaan spelen.

Even zwaaien

Nico Hülkenberg doet het ondertussen nog steeds erg goed. Waar de Duitser tijdens VT1 de vierde tijd achter zijn naam had staan, zette hij in VT2 een zesde tijd neer vlak achter zijn teamgenoot Lance Stroll. Over Hülkenberg gesproken, de Duitser aast op een stoeltje in de Formule 1 voor 2021. Naar eigen zeggen is hij in gesprek met meerdere teambazen. Meer daarover lees je hier: Hülkenberg aast op terugkeer in Formule 1 in 2021.

Met nog vijfentwintig minuten te gaan heeft Max Verstappen de vierde tijd achter zijn naam staan. Op de baan werd de Nederlander ingehaald door Lando Norris, die even zijn hand opstak om te zwaaien.

Ook tijdens deze vrije training is de uitspraak van de stewards omtrent Racing Point het onderwerp van gesprek. Zo heeft onder andere Renault aangegeven erover na te denken om protest tegen de uitspraak van de stewards in te dienen. Het zou bijvoorbeeld niet eerlijk zijn dat Racing Point de illegaal bevonden brake ducts de rest van dit seizoen nog gewoon mag gebruiken. Lees hier meer over de beslissing van de stewards: Tombazis (FIA) geeft uitleg over straf Racing Point.

Met nog zes minuten te gaan ontstaat er een code geel in sector twee. De bolide van Vettel lekt vloeistof als een malle en staat stil langs de kant van de baan. De code geel gaat uiteindelijk over in een virtual safety car. “Engine failure”, riep Vettel over de boordradio naar zijn team. Het zit allemaal niet mee voor de Duitser.

Als ineens ook de bolide van Giovinazzi stilstaat langs de baan ontstaat er een code rood en wordt VT2 stilgelegd. De sessie zal daarna ook niet meer herstart worden.

Aan het einde van VT2 zijn het achtereenvolgend Hamilton, Bottas en Ricciardo die de top 3 van snelste tijden hebben neergezet. Verstappen heeft de vierde tijd achter zijn naam staan. Ook morgen zal Grand Prix Radio je op de hoogte houden van het laatste nieuws omtrent de derde vrije training en de kwalificatie!

(c) Formula1.com

Lees ook: Tombazis (FIA) geeft uitleg over straf Racing Point