Op deze dag in 2006: Button pakt memorabele eerste overwinning

(c) Honda Global Racing

Op 6 augustus 2006 stapt na bijna twee uur racen Jenson Button vol ongeloof uit zijn Honda en stort hij zich in de armen van teambaas Nick Fry. De Brit heeft voor het eerst in zijn carrière een Formule 1 Grand Prix op zijn naam geschreven. En daar ging een knotsgekke race op de Hungaroring aan vooraf. Grand Prix Radio blikt terug.

Het seizoen 2006 is tot dan toe een gevecht tussen Renault en Ferrari. Er ontwikkelt zich een spannende tweestrijd tussen meervoudig wereldkampioen Michael Schumacher en regerend kampioen Fernando Alonso. Button is aan zijn vierde seizoen bij Honda begonnen, maar is dat jaar nog niet verder gekomen dan één podiumplaats. De Brit komt sinds 2000 uit in de Formule 1, maar heeft de torenhoge verwachtingen nog niet waar weten te maken. Maar daar zou in Hongarije verandering in komen.

Regendans

Op zondag 6 augustus staan er 22 coureurs aan de start op de Hungaroring. Kimi Räikkönen heeft zijn McLaren op pole position gekwalificeerd. Button moet door een grid straf starten vanaf P14. Rivalen Schumacher en Alonso beginnen de race ook buiten de top 10. Maar belangrijker, voor het eerst in de geschiedenis van de Hongaarse Grand Prix spelen de weergoden een rol: er wordt gestart op een kletsnatte baan.

Räikkönen weet zijn leidende positie te behouden, terwijl Alonso en Schumacher door het veld stormen. Vooral de Spanjaard is niet te houden en klimt snel op naar de derde plaats. De Renault-coureur pakt zelfs de leiding nadat Räikkönen en De La Rosa, invaller voor Juan-Pablo Montoya, de pits hebben bezocht. Schumacher zit ondertussen vast achter Alonso’s teamgenoot Fisichella. Als de Duitser een inhaalactie waagt, rijdt hij zijn voorvleugel kapot en wordt hij zelfs op een ronde achterstand gezet. Button laat zijn klasse zien door de ene na de andere wagen op de baan in te halen.

Crashende wereldkampioenen

Het spel wordt pas echt op de wagen gezet als Kimi Räikkönen zich verslikt in Vitantonio Liuzzi en uit de race crasht. Terwijl een groot deel van het veld de daaropvolgende safety car fase benut om een pitstop te maken, rijdt Button door. De Brit klimt daardoor op naar de tweede plaats. Drama ontvouwt zich vervolgens ook voor raceleider Alonso. De Spanjaard ziet de baan opdrogen en wisselt naar de slicks. Een van de wielmoeren wordt echter niet goed bevestigd, waardoor de Spanjaard in de bandenstapels eindigt. Button grijpt daardoor weer de leiding en heeft inmiddels een ruime marge opgebouwd richting Michael Schumacher. De Duitser ontdeed zich tijdens de safety car fase van zijn ronde achterstand en neemt de gok om op intermediate banden door te rijden.

Die gok pakt echter verkeerd uit. Eerst passeert Pedro de la Rosa de Duitser en daarna komt ook Heidfeld aan hem voorbij. Dat gevecht gaat echter niet zonder slag of stoot, waardoor Schumacher opnieuw met schade de pits moet opzoeken en de race moet staken. Het gebeurt allemaal ver achter Jenson Button. De Brit stuurt na één uur en 52 minuten racen zijn Honda als eerste over de streep. En dat is meer dan een halve minuut voor Pedro de la Rosa en meer dan veertig seconden voor Nick Heidfeld.

Troonopvolger

De beelden na de finish spreken boekdelen. Als Button in de pits zijn vizier opent zien de kijkers ogen vol ongeloof. De gedroomde troonopvolger van de laatste Britse wereldkampioen Damon Hill heeft het eindelijk geflikt: een Grand Prix op zijn naam schrijven. En wat voor een; de race in Hongarije gaat tevens de boeken in als een van de meest memorabele wedstrijden in de geschiedenis van de Formule 1.