Pirelli legt bandenproblemen op Silverstone uit

(c) Sky Sports

Pirelli komt vandaag met een uitleg over de vele klapbanden van afgelopen zondag. Volgens de Italiaanse bandenfabrikant was het probleem een combinatie van buitengewone afstanden en krachten die uitgeoefend werden op het rubber dat zorgde voor problemen.

Doordat Kvyat in de dertiende ronde de Safety Car naar buiten bracht, ironisch genoeg ook vanwege een lekke band, besloot het hele veld naar de harde band te gaan en daarop de race uit te rijden. Ieder team reed dus veel langer op de band dan voorgeschreven was.

Daarbovenop komen volgens Pirelli de enorme krachten die tegenwoordig op de banden worden uitgeoefend. De auto’s gingen dit jaar meer als een seconde sneller op Silverstone, en dus ziet Pirelli dit jaar ‘de grootste krachten uitgeoefend worden op banden in de historie van de Formule 1.’

Er valt ook zeker wat te zeggen voor de opmerkingen van Pirelli en tegen aanduidingen van ‘slechte productie’ omdat de banden leeglopen en niet ontploffen, wat overigens wel bij Kvyat gebeurde in de beginfase. Maar dat kan ook nog zijn oorsprong vinden in rommel op de baan achtergelaten in de beginfase.

En de verdenkingen van lekke banden vanwege stukken afgebroken voorvleugel van Raikkonen lijken ook ongegrond omdat de banden dus alleen leegliepen. Bovendien bleef het loopvlak op de velg, de lucht was er gewoon uit omdat er waarschijnlijk een gat was ontstaan aan de zijkant van de band omdat het rubber daar nou eenmaal op was.

De bandenproblemen zijn dus vooral problemen van de teams, die het tijdens de volgende race op Silverstone ook nog eens moeten doen met zachtere banden. Een tweestop-strategie lijkt dus onvermijdelijk tijdens de tweede Grand Prix in Groot Brittannië, ook wel de ’70th Anniversary Grand Prix’, die dus aankomend weekend al verreden zal worden.