Verstappen snelste in VT1, Hülkenberg maakt terugkeer

(c) Red Bull Content Pool

Max Verstappen zette vanochtend de snelste tijd neer in de eerste vrije training. Lewis Hamilton finishte op vier tienden van Verstappen. Hamilton reed echter op een hardere band. De training werd enigszins overschaduwd door Nico Hülkenberg die zijn comeback maakte bij Racing Point als vervanger van Sergio Pérez.

Het grootste nieuws van de vrijdag kwam al voordat er een meter gereden was. Nico Hülkenberg zat namelijk voorafgaand aan de eerste training al in de Racing Point auto, zonder dat er nog een officieel bericht naar buiten was gebracht. De Duitser werd een dag eerder ingevlogen vanuit Nice als vervanger van de met corona besmette Sergio Pérez. Hülkenberg zou later die nacht nog arriveren in de fabriek van Racing Point om de pedalen alvast af te stellen en om de elektronica in het stuur op orde te krijgen. Hülkenberg zou uiteindelijk de negende tijd trainen, op zes tienden van de derde gefinishte Stroll, die meteen laat zien dat Racing Point er inderdaad goed bij staat, ook dit weekend.

Maar uiteindelijk was iedereen aanwezig voor de training en niet voor Hülkenberg. Een eerste vrije training waarin vrij veel gebeurde. Te beginnen met een spin van Kimi Räikkönen na een klein halfuur in bocht 7 (Luffield) op lage snelheid. De Fin kan zijn weg vervolgen en rijdt meteen de pits in. Op het moment dat Räikkönen aankomt in de pits spint ook zijn teamgenoot, Antonio Giovinazzi. Deze spin vindt op een veel hogere snelheid plaats, bij het uitkomen van bocht 14, dat is de laatste bocht voor het ‘Hanger Straight’. Doordat Giovinazzi zijn banden volledig blokkeert tijdens de spin, is zijn rubber bij het wegrijden volledig aan flarden. De Italiaan stuurt de enorm vibrerende Alfa Romeo ook direct de pits in.

Er is een heleboel rommel blijven liggen op het rechte stuk en dus komt er een kortstondige code rood om de rotzooi van de baan af te vegen. Giovinazzi zou zich later ook nog moeten melden bij de stewards omdat hij zijn auto stil had moeten zetten volgens hen. Nu veroorzaakte hij een gevaarlijke situatie doordat hij zo langzaam terug moest rijden naar de pits.

Max verstappen reed uiteindelijk dus de snelste tijd in een 1:27.422. Verstappen zette zijn tijd neer op de allerzachtste band, terwijl nummer twee Hamilton vier tienden langzamer was op de medium band. Opvallend was dat Verstappen in het begin van de training klaagde over zijn hoofdsteun, en later nog wat over de acceleratie van zijn RB16. Ander nieuws bij Red Bull was de terugkeer van oud engineer Simon Rennie, als engineer van Alex Albon, die ook al te horen was op de boardradio’s van Mark Webber en Daniel Ricciardo. Hij wisselt van baan met de minder ervaren Mike Lugg, die vanaf nu een rol in de fabriek op zich neemt.

Sebastian Vettel zou voor het grootste deel van de eerste vrije training ontbreken. Het team van Ferrari bevestigd een probleem te hebben ontdekt in het koelsysteem. ‘De auto moet uit elkaar worden gehaald om het probleem te onderzoeken, zodat het team klaar is voor de tweede vrije training.’ De Duitser zette geen tijd neer.

Mercedes was dus niet oppermachtig, wat sommigen toch verwachtten. Valtteri Bottas eindigde zelfs op een zesde plek, die zijn beste tijd wel op de soft-band neerzette. Het gat van Lewis Hamilton naar Max Verstappen was alleen niet schokkend groot, aangezien hij zijn tijd dus neerzette op een hardere band. Mercedes behaalde dit jaar al vijf 1-2’tjes tijdens vrije trainingen maar vandaag zat dat er dus vooralsnog niet in.

(c) formula1.com