Ericsson: “Formule 1 moet naar aeroscreen wisselen”

(c) Alfa Romeo Sauber F1

IndyCar coureur Marcus Ericsson vindt dat de Formule 1 naar het aeroscreen moet overstappen. De oud-Sauber en Caterham coureur noemt het een stap voorwaarts ten opzichte van de huidige halo.

Ericsson maakte vorig jaar de overstap naar de IndyCar series. Terwijl de Formule 1 gebruik maakt van de halo, introduceerde de Amerikaanse raceklasse dit jaar het aeroscreen. Tegenover The Race vertelt de Zweed dat dat volgens hem de juiste keuze is: “Het aeroscreen heeft de constructie van de halo, maar dan met een scherm. Ik denk dat het een stap voorwaarts is. Het zou me niet verbazen als de Formule 1 en andere Europese raceklassen het ook gaan kiezen. De halo werkt uiteraard uitstekend voor grotere brokstukken, maar voor kleinere werkt het aeroscreen beter.”

Alhoewel de coureurs klagen over de temperatuur in de cockpit en het voor extra gewicht op de auto zorgt, heeft het veiligheidssysteem inmiddels zijn waarde wel bewezen vorige week in Iowa. Een wiel van Penske coureur Will Power liet los en belandde tegen zijn eigen aeroscreen. Bij de herstart lanceerde Colton Herta zich vervolgens via de auto van Rinus van Kalmthout en schampte daarbij de cockpit van de Nederlander. De coureurs stapten ongedeerd uit.

Ook Ericsson zag bij die crash het nut van het aeroscreen: “Op dat moment was ik bezig het ongeluk te ontwijken. Ik vertelde het team dat ik door enkele brokstukken werd geraakt, maar ik dacht het niets serieus was. Maar toen ik de herhaling na de race terugkeek, bleek het toch een groot onderdeel, een vleugel of iets dergelijks, te zijn dat tegen mijn aeroscreen aan kwam. Het toont wederom aan dat de IndyCar de juiste keuze heeft gemaakt. Ik denk dat het aeroscreen heeft aangetoond een blijvertje te zijn.”