Waarom de RB16 twee tienden langzamer is dan de RB15

(C) Red Bull Content Pool

Formula1.com heeft een aantal interessante data-analyses vrijgegeven met betrekking tot Red Bull. In de statistieken wordt de Red Bull van 2019 vergeleken met de Red Bull van 2020. Het geeft een goed beeld van de oorsprong van Red Bull’s problemen in Hongarije.

In de eerste grafiek is goed te zien waar de Red Bull tijd verliest ten opzichte van Mercedes, en ten opzichte van zichzelf een jaar terug. Zoals te zien valt is vooral bocht 1 een heikel punt, met de exit in het speciaal. In de rest van het rondje lijkt de RB16 ook moeite te hebben met de exits. Bij het ingaan van de bocht wint de auto tijd, maar na iedere bocht verliest Verstappen telkens kostbare honderdsten.

(c) Formula1.com

Vooral bij het uitkomen van de bocht heeft de RB16 dus moeite, waarschijnlijk omdat de coureurs minder vertrouwen hebben met het op het gas gaan, vanwege de ‘onbetrouwbaarheid’ van de auto, zoals Verstappen het zelf noemt. De coureurs durven minder snelheid mee te nemen vanaf de apex en tijdens het uitkomen van een bocht. Het is dan ook volgens Verstappen, ‘veel moeilijker om de auto onder controle te houden zodra je de limiet op zoekt.’

In de tweede analyse wordt de onbalans van de auto nog beter duidelijk, het aantal stuurbewegingen van Max Verstappen in 2020 is aanzienlijk hoger dan de input die de Nederlander in 2019 nodig had over een rondje.

Bovendien is een opvallende kwestie de manier van insturen. In 2020 stuurt Verstappen in bijna iedere bocht verder in dan in 2019. Dit duidt op onderstuur, ondanks dat de Red Bull coureur bij het uitkomen van de bocht weer moet corrigeren (overstuur). De perfecte omschrijving van het kernwoord van deze tekst; onbalans.

Dat woord begint onderhand een vrij negatieve lading te krijgen, maar er valt natuurlijk wel wat te doen aan die onbalans met wat onderzoek en aanpassingen aan de afstelling. Bekijk het positief, het ligt in ieder geval niet aan de motor of een te zwak chassis, het team weet alleen nog niet precies wat de juiste afstelling is. Bovendien heeft Red Bull ook weinig fatsoenlijke rondes kunnen rijden in de vrije trainingen waardoor het juist afstellen van de auto lastig werd.

Red Bull zal ongetwijfeld hopen op een betere balans in Silverstone en wellicht kan het dan beter inschatten waar het écht staat, want 1.4 seconde per ronde lijkt na analyse van deze data een onrealistisch groot gat.