Wat kunnen we concluderen na drie race-weekenden?

(c) Honda

Mercedes is nog dominanter geworden en Red Bull is er op achteruit gegaan. Zomaar twee aannames die heel gemakkelijk gedaan worden na de eerste drie races. Maar een blik op de huidige stand vergeleken met de stand van 2019 na drie races vertelt toch een ander verhaal.

Laten we eens beginnen met Mercedes, het moge duidelijk zijn dat ze er weer heel goed uit zien dit jaar, daar is geen twijfel over mogelijk. Wanneer je twee pole-positions pakt met meer dan een seconde voorsprong op het eerstvolgende team dan is dat zeer indrukwekkend. Maar het team van Mercedes had vorig seizoen negen punten meer na drie races. Bovendien pakte het in Brackley gestationeerde team in de eerste vijf races van het seizoen een 1-2’tje. In 2020 is ze dat pas één keer gelukt.

Ook Red Bull presteert nog niet naar verwachting, en er lijken veel problemen te zijn met de auto. Toch heeft het team al meer punten opgepakt in 2020 na drie races dan in 2019. drie punten om precies te zijn. En dat met twee uitvalbeurten. Bovendien staat het team tweede bij de constructeurs vergeleken bij een derde plaats in 2019. Had het in de eerste Grand Prix van 2020 wat minder pech gehad dan kan het zomaar zijn dat zij de eerste winnaars van het seizoen waren geweest en dan had ook Max Verstappen stukken dichterbij gestaan in de stand om het WK.

(c) motorsportweek
(c) motorsportweek

 

Nu we twee aannames enigszins recht hebben gezet kunnen we door met een ogenschijnlijk juiste aanname. ‘Ferrari is een middenveld-team’. Daar valt momenteel weinig tegen in te brengen. De motor heeft veel te weinig kracht en de auto zelf is ook niet goed genoeg en net zo onbetrouwbaar als we de coureurs moeten geloven. Bovendien zijn klanten-teams Haas en Alfa Romeo er ook fors op achteruit gegaan, zowel in snelheid als in het puntenaantal. Ferrari heeft in 2020 46 punten minder als in 2019, Alfa Romeo heeft een verlies van 10 punten en ook Haas had een jaar geleden 7 punten meer achter zijn naam. Ferrari staat dan ook midden tussen de middenveld-teams en er zal veel moeten gebeuren in Maranello voordat het team weer meevecht voor de overwinningen.

Dan komen we bij de grootste winnaars van 2020. McLaren en Racing Point. Beide teams hebben 33 punten meer na drie wedstrijden ten opzichte van vorig seizoen. Racing Point heeft natuurlijk gewoon een hele slimme zet gedaan door de Mercedes te kopiëren. Maar McLaren is misschien wel het team dat de knapste stap heeft gezet. Met een podium in de eerste race en een derde plaats in het kampioenschap lijkt het alsof het team uit Woking eindelijk zijn weg naar terug naar de top is ingeslagen. Vergeet niet dat McLaren volgend jaar ook nog eens gebruik mag maken van Mercedes motoren.

Tot slot twee teams die, gebaseerd op de stand, geen progressie of terugval hebben gekend, dat zijn Williams en Renault. Voor Williams valt heel wat te zeggen aangezien zij natuurlijk vorig jaar ook nog geen punten hadden na drie races, net zoals ze dat nu ook niet hebben. Toch zal de sfeer daar in 2020 een stuk beter zijn. Waar het team vorig jaar in iedere kwalificatie P19 en P20 stond heeft het nu al twee keer Q2 weten te halen, en ook in de races zitten Latifi en Russell een stuk dichter bij de concurrentie. Met Renault is het echter een ander verhaal, na een succesvol 2018 leek het team vorig seizoen een beetje te stagneren en het begint erop te lijken dat de Fransen dat ook in 2020 doorzetten.

Conclusie; Ja Mercedes is heel snel maar misschien is het allemaal nog niet zo erg als het lijkt. Red Bull lijkt langzamer maar doet het in de stand nog lang niet zo slecht, bovendien had het ook problemen met de afstelling. Ferrari heeft heel wat huiswerk te doen en McLaren en Racing Point staan met een beetje geluk garant voor heel wat podiums dit seizoen.