Brawn: Racing Point protest is een ‘tricky’ probleem

(c) Formula 1

Ross Brawn, Formule 1 managing director, heeft in zijn column voor Formula 1 aangegeven dat het protest tegen de Racing Point auto een ‘tricky’ probleem is voor de FIA. 

Al sinds de wintertest wordt door sommige teams getwijfeld aan de legaliteit van de auto van Racing Point. De RP20 lijkt namelijk erg veel op de Mercedes W10 van vorig seizoen. Renault heeft een week geleden voor het eerst protest aangetekend tegen de RP20, en heeft dat dit weekend opnieuw gedaan. Het protest ziet op de legaliteit van de brake ducts (soort luchthappers die de remmen voorzien van koele lucht). De brake ducts, die erg lijken op de brake ducts van Mercedes, zouden volgens Renault niet door Racing Point zelf zijn ontworpen. Brawn gaat in zijn column in op het protest en kopiëren in Formule 1.

“Mijn idee is dat kopiëren in Formule 1 normaal is. Elk team heeft, in normale tijden, fotografen in de pitsstraat die duizenden foto’s van elke auto nemen voor analyse, met het oog op het kopiëren van de beste ideeën”, vertelt Brawn. “Wij gaven onze fotografen vroeger altijd een boodschappenlijstje”, refereert de Brit aan zijn tijd als technisch directeur. “Racing Point is alleen veel verder gegaan, en heeft grondiger werk geleverd. Er is geen enkel team in de paddock dat niet iets van een ander heeft gekopieerd.  Ik zou elke technisch directeur in de paddock willen vragen hun hand op te steken als ze niet iemand anders hebben gekopieerd. Je zult geen handen zien. Ik heb zeker anderen gekopieerd”, benadrukt Brawn.

De Brit denkt dat het protest tegen Racing Point een lastig vraagstuk is. Vorig jaar was het namelijk nog toegestaan om brake ducts van andere teams te gebruiken. Dit is pas vanaf het huidige seizoen illegaal. “Vorig jaar had Racing Point toegang tot, en kon het gebruik maken van 2019 Mercedes brake ducts omdat het geen ‘listed’ onderdeel is. Dit jaar zijn brake ducts wel ‘listed’, dus moet men het zelf ontwerpen”, legt Brawn uit. “Racing Point kan echter niet de kennis die zij hebben opgedaan van de 2019 Mercedes brake ducts zomaar vergeten. Ik denk dat het onlogisch is om te denken dat ze hun geheugenbanken kunnen wissen. Het is een ‘tricky’ probleem dat de FIA-experts moeten oplossen”, besluit de managing director.