Bolide Verstappen had meer schade dan alleen de endplate

Verstappen Grand Prix Oostenrijk 2020
(c) Getty Images / Red Bull Content Pool

Tijdens de tweede Grand Prix van Oostenrijk gisteren werd pijnlijk duidelijk dat Verstappen de Mercedesbolides nog steeds niet bij kon houden. De Nederlander verloor onder andere wat tijd door schade aan de endplate van zijn auto. Nu, een dag later, blijkt echter dat de RB16 van Verstappen veel meer schade dan alleen die endplate had.

Verstappen bleek met meerdere problemen te kampen. Red Bull chief engineer Paul Monaghan legde na de race uit welke schade de RB16 van Verstappen allemaal opgelopen had. “We raakten een van die gele kerbstones en daardoor sloeg de onderkant van de endplate eraf”, legde Monaghan, volgens Motorsport.com, uit.

“Een stuk (van de endplate red.) kwam vervolgens klem te zitten in het bargeboard. Dat was ook niet erg bevorderlijk. Er bungelden dus niet alleen wat stukken aan de onderkant van de voorvleugel op het asfalt, we hadden ook een bargeboard met een deel van de voetplaat van de voorvleugel erin. Ook zagen we een kleine schade aan de achtervleugel”, voegt Monaghan toe. Hij vermoedt dat een deel van de onderdelen te veel trilde en daardoor loskwam. 

Downforce

Ook teambaas Christian Horner liet weten dat de schade aan de voorvleugel van de RB16 meteen opviel. Hoeveel tijd Verstappen door de schade verloor, valt haast niet te zeggen. Wel laat Horner weten ‘dat de mensen in de operation room meteen de downforce van de auto af zagen nemen’. De schade was volgens de teambaas dusdanig ernstig dat het de levensduur van de banden beïnvloedde.

Lees ook: Binotto uitvalbeurt Ferrari: ‘Een schuldige aanwijzen is zinloos’