Mercedes maakt statement met nieuwe zwarte ‘livery’

(c) Mercedes-AMG F1

De Mercedes W11 zal dit seizoen zwart zijn in plaats van zilver. Het team doet dit om een statement te maken tegen racisme en discriminatie. Daarnaast is de ‘livery’ een belofte dat de diversiteit in het team zal worden verbeterd.

Lewis Hamilton sprak zich de afgelopen weken al meerdere keren uit tegen racisme en discriminatie. Hij liet het niet bij woorden, en richtte samen met de Royal Academy of Engineering de Hamilton Commissie op. Het team van de zesvoudig wereldkampioen spreekt zich nu ook expliciet uit tegen racisme en discriminatie. “Racisme en discriminatie horen niet thuis in onze samenleving, onze sport of ons team: dat is een kerngedachte bij Mercedes”, vertelt teambaas Toto Wolff. “Maar het hebben van de juiste overtuigingen en de juiste mentaliteit is niet genoeg als we zwijgen. We willen onze stem en ons wereldwijde platform gebruiken om op te komen voor respect en gelijkheid, en de Silver Arrows zullen daarom het hele seizoen 2020 in het zwart racen om onze toewijding aan meer diversiteit binnen ons team en onze sport te tonen”, verklaart Wolff de keuze voor de zwarte ‘livery’.

Mercedes gaat onderzoeken hoe het team diverser kan worden. Momenteel is slechts 3% van de werknemers afkomstig uit een minderheidsgroep, en maar 12% van de werknemers zijn vrouwen. Het Duitse team maakt uit deze cijfers op dat het team niet divers genoeg is. Het gaat daarom kijken hoe deze cijfers verbeterd kunnen worden. Mercedes gaat onder andere de wervings- en ontwikkelingsprocessen van het team analyseren. Daarnaast zullen onderwijsinitiatieven worden gesteund, die gericht zijn op het ondersteunen van getalenteerde mensen met een ondervertegenwoordigde achtergrond.

Hamilton is blij met het statement en de belofte van zijn team. “Ik wil Toto en het Mercedes-bestuur enorm bedanken voor het nemen van de tijd om te luisteren en te praten, voor het begrijpen van mijn ervaringen en passie, en voor het maken van het belangrijke statement dat we bereid zijn te veranderen en te verbeteren als een bedrijf”, vertelt de Brit.